Otyłość, największy problem XXI wieku

Otyłość, największy problem XXI wieku
5 (100%) 2 votes

Otyłość, nadwaga, to problemy z którymi przyszło nam borykać się w dzisiejszych czasach, w kompletnej kontrze do głodu, który to jeszcze kilkadziesiąt lat temu, podczas drugiej wojny światowej, był wszechobecny.

Przykre zjawisko, które zatacza coraz to szersze kręgi, zbiera żniwo w postaci powikłań. Tendencja ta jest rosnąca, w przypadku im kraj bardziej rozwinięty, tym statystyki bardziej porażające. Pytanie nasuwa się samo, czy można położyć kres otyłości? Jak ją leczyć jeśli już nas dopadnie? Żeby móc odpowiedzieć na takie pytania, należy wyjaśnić czym jest otyłość, jakie są jej kryteria i klasyfikacje, przyczyny powstawania, możliwości leczenia dietą itd.

otyłość

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Potrzebujesz diety, która skutecznie Cię odchudzi? A może potrzebujesz diety, która pomoże lub całkowicie wykluczy takie dolegliwości jak: zaparcia, nadciśnienie, Hashimoto, niedoczynność tarczycy, miażdżyca, osteoporoza lub chcesz zregenerować swoje jelita? Napisz do mnie w celu konsultacji, a następnie ułożę dla Ciebie dietę bez drogich, wyszukanych produktów, a także bez skomplikowanych potraw. Koszt diety to 50 zł. Kliknij tutaj, aby zgłosić się do mnie po dietę.

Proszę o udostępnienie artykułu – każdemu może się przydać!

Otyłość jako pojęcie

Otyłość definiowana jest jako jednostka chorobowa, o stanie przewlekłym, polegająca na gromadzeniu się tkanki tłuszczowej w sposób nadmierny. Otyłość klasyfikuje się jako schorzenie pierwotne lub wtórne. Z perspektywy skali BMI (Body Mass Index) dzieli się ją na 5 stopni:

  • stopień I od 30 – 34,9 kg/m kw.
  • stopień II (otyłość kliniczna) od 35 – 39,9 kg/m kw.
  • stopień III (otyłość skrajna) od 40 – 49,9 kg/m kw.
  • stopień IV (otyłość skrajnie olbrzymia) od 50 – 59,9 kg/m kw.
  • stopień V (otyłość super skrajnie olbrzymia) powyżej 60 kg/m kw.

Można również sklasyfikować otyłość pod kątem jej rozmieszczenia:

  • otyłość pośladkowo-udowa (gynoidalna) – typowo spotykana u kobiet o kształcie figury w tzw. Gruszkę. Tkanka tłuszczowa rozlokowuje się na biodrach, udach i pośladkach
  • otyłość brzuszna, inaczej wisceralna (androidalna) – częściej spotykana u mężczyzn, choć nie jest to regułą. Kształt takiej figury porównywany jest do jabłka. Tkanka tłuszczowa rozmieszczona jest głównie w okolic brzucha oraz górnych partii ciała (ramiona, plecy, kark). Jest to dużo bardziej niebezpieczny typ otyłości od gynoidalnej, ponieważ rozlokowana jest wokół jamy brzusznej i najważniejszych, z perspektywy życiowej organów, takich jak wątroba, serce, trzustka, przepona etc.
  • otyłość uogólniona – tyczy się rozłożenia tkanki tłuszczowej w całym ciele
  • otyłość sarkopeniczna – charakterystyczna dla ludzi po 60 roku życia, cechująca się wzrostem masy tłuszczowej przy jednoczesnym ubytku masy i siły mięśniowej

Przeczytaj również: Jak wykonać koktajl, który przyspieszy odchudzanie? Kliknij, aby dowiedzieć się więcej.

Diagnostyka

Rozpoznawanie stopnia otyłości rozpoczyna się od obliczenia wskaźnika BMI opisanego wyżej. Należy jednak podkreślić iż cechuje on się bardzo ogólnym i niemiarodajnym w niektórych przypadkach wskaźnikiem. Kolejno, oblicza się różnicę w pomiarach tali i bioder dzieląc obwód talii przez obwód bioder. Tym wskaźnikiem, zwanym WHR, określa się czy i z jakim rodzajem otyłości mamy do czynienia. Tak oto:

  • u kobiet gdy przekroczy 0,7 , gdy osiągnie 0,85 i więcej, diagnozuje się otyłość wisceralna, a poniżej gynoidalna;
  • u mężczyzn gdy przekroczy 0,9, gdy osiągnie 1,0 i więcej, mówimy wówczas o otyłości wisceralnej, a poniżej gynoidalna.

Uprostszoną metodą diagnostyczną jest po prostu zmierzenie obwodu pasa. Przyjęte normy wskazują otyłość wisceralna, gdy pas u kobiet wynosi więcej niż 88cm, a u mężczyzn więcej niż 102 cm w obowodzie. Czasem wykonuje się diagnostykę fałdomierzem, mierząc grubość fałdów skórno-tłuszczowych koło pępka, na udzie, pod łopatka, oraz na tricepsie określając zawartość procentową tkanki tłuszczowej w organizmie. Takie wartości będą wartościami orientacyjnymi. Jednak najczęściej stosowaną, najdokładniejszą i zarazem najnowszą metodą stosowaną przez dietetyków jest BIA. Bioimpedancja eletryczna, wykorzystywana do analizy składu ciała, to użycie specjalnego urządzenia, czy też wagi, z wbudowanymi elektrodami, która mierzy przewodzenie prądu. Tkanki w organizmie w różnym stopniu przewodzą prąd, dzięki czemu idzie zmierzyć ilość tkanki tłuszczowej, mięśniowej, czy też kostnej, przy okazji mierząc jeszcze inne parametry.
Otyłość stwierdza się u kobiet gdy zawartość tkanki tłuszczowej wynosi więcej niż 30%, a u mężczyzn więcej niż 25%.

Przeczytaj również: Jak zwiększyć temperaturę ciała, aby szybciej schudnąć? Kliknij tutaj, aby przeczytać.

Co mówią statystyki?

Światowa Organizacja Zdrowia WHO bije na alarm. Otyłość została okrzyknięta jedną z najpoważniejszych i głównych chorób cywilizacyjnych naszych czasów. Liczba ludzi dotkniętych otyłością, na przestrzeni 20 lat wzrosła trzykrotnie. Tendencja jest nadal wzrostowa i dotyczy krajów najwyżej rozwiniętych. Ponad 50% Europejczyków dotkniętych jest tym problemem. Coraz częściej dotyka on również dzieci. WHO podaje, że aż 20% dzieci charakteryzuje się za dużą masą ciała, a aż 1/3 lasyfikuje się wg statystyki jako otyłe. W Polsce sytuacja nie przedstawia się najlepiej. Według danych z 2014 roku, 51% Polaków zmaga się z nadwagą, a 17% jest otyłych, z czego część to otyłość olbrzymia. Centrum Badania Opinii Społecznej, oparła badania na wskaźniku BMI,z których wynika, że górują mężczyźni oraz osoby starsze. Powołując się na dane Instytutu Żywności i Żywienia z roku 2012, polskie dzieci i młodzież, plasują się z wynikiem 16% nadwagi lub otyłości . Co roku 1,5 miliona osób zostaje przygotowanych do operacji bariatrycznych, czyli chirurgicznych metod leczenia otyłości olbrzymiej. Te zatrważające dane biją na alarm, aby pochylić się nad edukacją społeczeństwa. Kluczem do poprawienia się świadomości są wszelakie działania mające na uwadze przede wszystkim profilaktykę. Warto postawić na zdrowie u podstaw, czyli edukacje i uświadamianie najmłodszych, jednak bez zapominania o rodzicach, od których to zależy co ląduje w koszu marketowym na zakupach, a później na dziecięcym talerzu, oraz jakie wzorce są przekazywane. Dlatego ważną rolę odgrywają kampanie społeczne, czy darmowe porady dietetyczne w przychodniach zdrowia.

Przyczyny statystycznej otyłości

Czynników zazwyczaj jest więcej niż jeden. Zdarzają się genetyczne, środowiskowe czy psychologiczne. Podstawową przyczyną nadmiernego odkładania się tkanki tłuszczowej w organizmie jest zbyt duża dawka energii pochodząca z przyjmowanego pożywienia przy za niskiej aktywności fizycznej. Dodatkowo podjadanie słodyczy czy słonych przekąsek, popijanych kolorowymi napojami gazowanymi, lub alkoholem. Kolejno można wymieniać jedzenie na stojąco, w pośpiechu, bez odpowiedniego przeżuwania w jamie ustnej, gdzie następują pierwsze procesy trawienne. Często przy szybkim jedzeniu, mózg z opóźnieniem dostaje informację, że organizm jest już syty, a my w tym czasie pochłaniamy kolejne porcje. Stan przyjemności z konsumpcji, często wysoko przetworzonych posiłków podkręcają reklamy, zachęcające do sięgania po przekąski, które trafiają głównie do podatnych na te bodźce dzieci oraz osoby o siedzącym, kanapowym trybie życia z pilotem w ręku. Oprócz diety, pośrednio przyczyny mogą tkwić w zaburzeniach hormonalnych związanych z tarczycą, chorobami metabolicznymi czy tez genetycznymi, lub zażywanie leków. Przyczyny mogą też tkwić w zaburzonym uczuciu sytości , związanej z rozchwianymi poziomami hormonów:

– leptyny – wydalanej przez tkankę tłuszczową, która informuje mózg o stanie aktualnych magazynów z zapasami energii. Jest też odpowiedzialna za hamowanie tłuszczu w tkance na poziomie komórek, produkcja jej w ciele jest wprost proporcjonalna do ilości tkanki tłuszczowej (dużo tkanki tłuszczowej- dużo leptyny). Za przyczynę rozwijania się nadwagi i tycia uważa się leptynoodporność. Przy długotrwałym wysokim poziomie tego hormonu, mózg przestaje odpowiadać na sygnały i zaczyna traktować ten stan, jako stan głodówki, domagając się podjadania. Jest to proces analogiczny do insulinoodporności.

– greliny – hormonu głodu, czyli przeciwieństwa leptyny. Miejscem jej powstawania jest żołądek. Gdy jej poziom jest stale podniesiony, odczuwa się stale uczucie głodu i braku nasycenia pomimo przyjmowania posiłków. Z wiekiem tendencja do rozchwiania hormonów wzrasta, a co za tym idzie, skłonność do tycia. Na przykład u mężczyzn przy spadku poziomu testosteronu, zmniejsza się tkanka mięśniowa, a u kobiet przy braku równowagi min. estrogenów, spowalnia metabolizm.
Nie bez znaczenia zostaje wpływ takich czynników jak nadmiar wszechobecnego stresu, a co za tym idzie brak snu , czy obecność toksyn. Przy zaburzeniach ze snem rozregulowują się poziomy kortyzolu, leptyny i greliny. Szukanie ukojenia w jedzeniu, jako w formie przyjemności, zwłaszcza objadanie się słodyczami, które wpływają na wyrzut dopaminy w mózgu. Już w życiu płodowym, kształtowane są predyspozycje do otyłości, a dieta mamy jest kluczowa w zdrowiu dziecka. Także pierwsze 3 lata z życia dziecka mają duże znaczenie dla jego zdrowia.

Warto również przeczytać: Gdzie znaleźć najwięcej naturalnego magnezu? Kliknij tutaj, aby się dowiedzieć.

Dieta w nadwadze i otyłości

Taka dieta powinna zostać spersonalizowana, pod kątem nie tylko energetycznym, ale również pod kątem zbilansowania witamin, składników mineralnych, dobrej jakości białka, błonnika pochodzenia roślinnego, różnych kwasów tłuszczowych. Żywność taka powinna być jak najmniej przetworzona.. Warto zastosować zasadę mniejszych ilości posiłków oraz wydłużenia czasu pomiędzy nimi. Jedzenie częste, wg zasady 5 posiłków podkręca metabolizm, ale nie sprawdza się jednak u
wszystkich. Wraz z większym metabolizmem, rośnie poziom glukozy i insuliny. Wyniki badań wykazały, iż rzadsze jedzenie nie spowodowało wzrostu uczucia głodu, a wręcz przeciwnie. Takie osoby nie odczuwały go, a stężenia hormonów były pod kontrolą. Alternatywnie stosuje się okresowe poszczenie, polegające na odżywianiu się tylko w wyznaczonym czasie, w tak zwanym oknie żywieniowym. Dieta ketogeniczna, wpisująca się również w ten model, polega na maksymalnym ograniczeniu węglowodanów na rzecz tłuszczu i białka. Warzywa powinny być spożywane kilka razy dziennie. Praktycznie w każdym posiłku, oraz ograniczenie węglowodanów prostych, a dodanie tych złożonych. Konieczne jest zrezygnowanie ze słodyczy, słodkich napojów na rzecz nawodnienia wodą. Rezygnacja ze soków,  wyrobów cukierniczych oraz pieczywa z białej mąki, na rzecz razowego, pełnoziarnistego pieczywa, kasz, ryżu etc. Dobrym źródłem białka są ryby i owoce morza, jaja, mięso oraz rośliny strączkowe. Przeciwzapalne kwasy omega 3 najczęściej występują w zbyt małej ilości w organizmie, a pro zapalne omega 6 w nadmiarze. Źródłem bogatym w omega 3 jest tran i tłuste ryby morskie. Dobrej jakości tłuszcz taki jak olej kokosowy, smalec czy masło klarowane mogą zostawać poddane obróbce cieplnej, a na zimno poleca się olej z wiesiołka, rydzowy, lniany, z czarnuszki, oraz oliwę z oliwek.

Ujęcie holistyczne

Jeśli wprowadzenie pojedynczych zmian, takich jak aktywność fizyczna, tudzież dieta, nie przynosi większych rezultatów, należy spojrzeć holistycznie. Taka zmiana powinna odbywać się pod okiem lekarza, dietetyka, trenera personalnego, fizjoterapeuty oraz psychologa. Sami dla siebie możemy zadbać o zdrowy sen, eliminacje toksyn, hartowanie poprzez morsowanie, które również poprawia krążenie i zwiększa ilość brunatnej tkanki tłuszczowej odpowiedzianej za wydatkowanie energii i eliminacje białej tkanki tłuszczowej. Nie sposób nie nadmienić o mikroflorze jelit. To tu się tak na prawdę wszystko zaczyna. Nie właściwy skład mikroflory ma swoje podstawy w rozwijaniu się otyłości. Zwłaszcza jeśli dochodzi do zaburzenia proporcji bakterii, gdzie przewagę biorą te z rodzaju Firmicutes nad bakteriami z rodzaju Bacteroides. Mikrobiota jelit ma swój czynny udział w rozpadzie składników odżywczych, co za tym idzie ma wpływ na wchłanialność cholesterolu oraz węglowodanów. U osób otyłych ten system nie działa prawidłowo, a mianowicie mikroflora pożyteczna jest uboga, a kontrolę w jelitach przejmuje mikroflora patogenna. Dlatego warto posiłkować się probiotykami i prebiotykami.

Możliwe powikłania

Otyłość, zwłaszcza nieleczona, daje konsekwencje w układzie sercowo – naczyniowym tj:

  • nadciśnienie tętnicze;
  • miażdżyca;
  • żylaki;
  • choroba wieńcowa;
  • zwał serca;
  • udar mózgu;
  • cukrzyca typu 2 – zwłaszcza przy otyłości wisceralnej.

Oraz inne problemy zdrowotne takie jak kamica żółciowa, stłuszczenie wątroby, refluks żołądkowo- przełykowy, zespół bezdechu sennego oraz astmę. Problemy nowotworowe również łączą się z otyłością, zwłaszcza rak jelita grubego, pęcherzyka żółciowego, trzustki, wątroby, błony śluzowej macicy, piersi oraz jajników. Tkanka tłuszczowa może wywołać zaburzenia hormonalne oraz problemy z płodnością. Często obserwuje się braki witaminowe, min. witaminy D, co w dalszej konsekwencji prowadzi do osteoporozy. Obciążenie dużym balastem wagowym, nadwyręża stawy biodrowe, kolana i kręgosłup, prowadząc w skrajnościach do niepełnosprawności. Nie bez wpływu pozostaje też na psychikę człowieka. Funkcjonowanie w grupach społecznych jest zaburzone, często eliminuje ludzi z aktywnego życia zawodowego, co w konsekwencji prowadzi do zamknięcia się w "czterech ścianach". To natomiast kończy się depresją, stanami lękowymi oraz poczuciem winy.

Przeczytaj również: Kliknij, aby poznać najważniejsze informacje o dietach odchudzających.

Reasumując

Nadwaga, a finalnie otyłość, to bardzo podstępne schorzenie, o charakterze globalnym. Niestety, nie jest ono wprost proporcjonalne do stopnia odżywienia ciała, a wręcz przeciwnie. Społeczeństwo jest otyłe i niedożywione zarazem. Dbajmy o profilaktykę i świadomość ludzką. Skierujmy swoją uwagę na leczenie holistyczne, by odnieść zwycięski sukces. Jeśli już mamy problemy i borykamy się z którymś ze stadiów otyłości, pamiętajmy o dobrej diecie, aktywności fizycznej, dobrym stanie mikrobioty jelit, zdrowym śnie, odreagowaniu stresu, i eliminacji toksyn. Bądźmy dla siebie dobrzy.

Dieta odchudzająca – Potrzebujesz profesjonalnej diety? Z chęcią Ci pomogę! – Artur Topolski Specjalista Żywienia

Opinie zadowolonych Pacjentów

1. Kasia M. (33 lata, Nowy Sącz)

jak schudnąć - skuteczna dieta odchudzająca

“Moja przygoda z dietą od Artura Topolskiego zaczęła się od narodzin mojego pierwszego dziecka. Gdy skończyłam karmić postanowiłam wziąć się za siebie. Nie mogłam znieść swojego wyglądu w lustrze. Na podstawie krótkiej ankiety Artur stworzył dla mnie jadłospis, który składał się z 28 przepisów, stosowałam go przez miesiąc, a następnie zgłosiłam się zgodnie z zaleceniem po nowy. Drugi zestaw stosowałam dwa miesiące. Rezultat był wspaniały, udało mi się schudnąć aż 15 kilogramów. Do tego zaobserwowałam, że mam silniejsze włosy i paznokcie. Mam również więcej energii i wigoru. Przepisy były proste do wykonania, a przede wszystkim bardzo smaczne.”

2. Aga W. (35 lat, Warszawa)

“Chciałam podziękować Arturowi za świetną dietę, dzięki której uzyskałam to, co od lat mogłam sobie tylko wymarzyć. Miałam stały kontakt z Arturem, na bieżąco pisałam mu o swoich efektach. Pewnego razu spytał mnie, czy może udostępnić moją metamorfozę, oczywiście się zgodziłam, aby zmotywować innych do działania. Dieta to podstawa, a Artur Wam w tym pomoże! Nie zastanawiaj się jak szybko schudnąć tylko napisz do profesjonalisty!”

Ty też nie możesz schudnąć? Zobacz na opinie moich klientek

Dieta odchudzająca, która naprawdę działa

Masz problem z nadwagą? Nie wiesz jak schudnąć, a wydaje Ci się, że robisz wszystko tak, jak należy? Masz dość dziwnych specyfików odchudzających i gotowych diet z internetu, które po prostu nie działają? Mam coś, co powinno Cię zainteresować. To autorska dieta, którą przygotuję właśnie dla Ciebie!
Nazywam się Artur Topolski i jestem profesjonalnym dietetykiem. Lata mojego doświadczenia zawodowego w tworzeniu indywidualnych diet oraz zdobyta wiedza pozwoliła mi na opracowanie doskonałego planu żywienia, dostosowanego do Twoich potrzeb i oczekiwań. To dieta odchudzająca, która pomaga spalić tłuszcz i tracić zbędne kilogramy, bez utraty tkanki mięśniowej, zdrowia i witalności.
Moja dieta odchudzająca jest również dobra dla Twojego zdrowia. Poza utratą zbędnych kilogramów pomoże Ci w walce z wieloma dolegliwościami czy chorobami, takimi jak:

  • zaparcia;
  • wzdęcia;
  • biegunka;
  • osteoporoza;
  • cukrzyca typu 2;
  • insulinooporność;
  • nadciśnienie;
  • choroba Hashimoto;
  • miażdżyca;
  • podwyższony poziom cholesterolu;
  • niedoczynność tarczycy.

Dlaczego moja dieta odchudzająca to najlepsze rozwiązanie dla Ciebie?

Wiele osób zmaga się z tym problemem – tkanka tłuszczowa, zbędne kilogramy i pogarszający się stan zdrowia. Problemem jest nieodpowiednie odżywianie! Zła dieta rujnuje wszelkie wysiłki, w tym nawet najcięższy trening. Lata wyrzeczeń, ćwiczenia, gotowe diety odchudzające z internetu… jeśli nic z tych rzeczy nie przynosi efektów, koniecznie zgłoś się do mnie. Możesz jedynie zyskać! Przygotuję dla Ciebie indywidualny plan żywienia, który pomoże Ci poprawić zdrowie oraz zgubić w racjonalny sposób zbędne kilogramy. To wszystko bez efektu jojo, wyrzeczeń i drogich specyfików.

Dlaczego moja dieta jest lepsza od innych?

  1. Wraz z dieta otrzymujesz poradnik o swojej dolegliwości, którą wybierzesz w kwestionariuszu do diety.
  2. Otrzymujesz również moją elektroniczną książkę o regeneracji jelit (w sklepie kosztuje ona 24 zł). Znajdziesz w niej informacje, dzięki którym poprawisz swoją odporność, pozbędziesz się grzybicy, zaparć, bólu głowy, wzdęć, a także wszelkich innych problemów z jelitami – w moim sklepie, jest ona bestsellerem!
  3. Masz gwarancję skuteczności diety lub zwrot pieniędzy jeśli w ciągu 30 dni stosowania diety nie zaobserwujesz żadnych rezultatów.
  4. U konkurencji podobne diety kosztują nawet 3 razy więcej niż u mnie. Dodatkowo u mnie dostajesz dużo gratisów w postaci poradnika i książki.

Co zyskujesz dzięki mojej diecie?

Korzystając z moich usług otrzymujesz gotowy plan żywienia, dostosowany do Twojego organizmu i trybu życia – zbilansowaną dietę i listę posiłków, które bez problemu przygotujesz w domowym zaciszu. Moje dieta dla Ciebie to przede wszystkim:

  • dania, które przygotujesz w nie więcej niż w 20 minut;
  • tanie i łatwo dostępne składniki i produkty, które dostaniesz w każdym sklepie;
  • plan żywieniowy na jeden miesiąc;
  • szczegółowy opis każdego posiłku wraz ze składnikami odżywczymi;
  • możliwość wyboru diety na odchudzanie, utrzymanie wagi, przybranie na masie i wyeliminowanie problemów zdrowotnych;
  • stały kontakt ze mną.

Moje dieta jest oparta na potwierdzonych metodach naukowych i latach doświadczeń oraz wiedzy z zakresu dietetyki. Dzięki moim konsultacjom i diecie możesz tracić od 0,5-1,5 kg tygodniowo, nie martwiąc się o swoje zdrowie.

Skorzystaj już teraz! PROMOCJA TERAZ DIETA KOSZTUJE TYLKO 50 ZŁ

Zachęcam Cię do wypełniania formularza i skorzystania z mojej oferty już teraz. W promocyjnej cenie 50 zł dostaniesz dietę na jeden miesiąc, która pozwoli Ci schudnąć do 1,5 kg tygodniowo. Po wypełnieniu poniższego formularza i opłaceniu zamówienia otrzymasz profesjonalną dietę mojego autorstwa w ciągu 2 dni roboczych, a ponadto za darmo wyślę do Ciebie poradnik wraz z moją elektroniczną książką o regeneracji jelit.