Kawa może zniszczyć Twoje zdrowie? Poznaj w końcu prawdę!

Kawa to jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki tego gorącego naparu, kawa kojarzy się nam także z popołudniowym relaksem. Czy jednak picie kawy to zdrowie? Wciąż jeszcze można usłyszeć o kawie bardzo niepochlebne opinie, dotyczące chociażby jej działania odwadniającego czy ograniczającego przyswajalność magnezu z diety. Jak jest w rzeczywistości? Powinniśmy unikać kawy, czy wręcz przeciwnie?

kawa a zdrowie

Jak kawa działa na zdrowie?

Kawa, czy faktycznie to samo zdrowie?

Negatywny wpływ kawy na zdrowie wynika przede wszystkim z nadmiernego spożywania kofeiny. Długotrwałe przyjmowanie kofeiny w zbyt dużych ilościach prowadzi do pojawienia się drażliwości, bólów głowy, kłopotów z koncentracją i snem, nadmiernego pobudzenia. Ponadto istnieje wąska grupa osób o zmniejszonej tolerancji kofeiny, które reagują na wypicie filiżanki kawy przyspieszonym biciem serca, a także dolegliwościami żołądkowymi.
Kofeina może działać moczopędnie, czym przyczynia się do usuwania z organizmu potasu i magnezu. Ale z drugiej strony – każda filiżanka kawy dostarcza około 7 mg magnezu. Nie jest zatem pewne, że pijąc kawę doprowadzimy do niedoboru tego pierwiastka – wystarczy jedynie nie pić jej zbyt dużo i sięgać w ciągu dnia po wodę wysokozmineralizowaną.

Zdrowe właściwości kawy

Napar z nasion kawowca to źródło wielu cennych składników odżywczych. Nie od dziś wiadomo, że kawa dostarcza wielu antyoksydantów, przede wszystkim polifenole; najbardziej kojarzonym z kawą antyoksydantem jest kwas chlorogenowy, który skutecznie radzi sobie z neutralizacją wolnych rodników. Kawa dostarcza ponadto niewielkich ilości witamin z grupy B, a także składników mineralnych: sodu, potasu, wapnia i magnezu. Ponadto sama kofeina wykazuje właściwości prozdrowotne – spożywana w umiarkowanych ilościach pobudza metabolizm i redukuje ilość tłuszczu skumulowanego w wątrobie; ponadto związek ten pobudza krążenie krwi.

W licznych badaniach klinicznych wykazano pozytywny wpływ kawy na zdrowie:

  • ograniczenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2;
  • mniejsze ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera czy Parkinsona;
  • spowolnienie procesów starzenia się organizmu;
  • właściwości antynowotworowe;
  • redukowanie rozwoju alergii i astmy;
  • wspomaganie odchudzania.

Jak pić kawę, aby była zdrowa?

Optymalna ilość kawy to około 4 – 5 filiżanek; taka ilość naparu dostarcza 300 – 400 mg kofeiny, a zatem dawki, która jest dobrze tolerowana przez organizm. Kawy nie należy pić na czczo, gdyż jako napój o kwasowym pH może pobudzać wydzielanie kwasu solnego i nasilać dolegliwości żołądkowe. Ponadto poranek – wbrew naszym przyzwyczajeniom – nie jest dobrą porą na picie kawy. Rano najwyższe stężenie we krwi osiąga kortyzol, określany mianem hormonu stresu. Dostarczenie w tym momencie dodatkowo kofeiny może prowadzić do nadmiernego pobudzenia. Należy ponadto pamiętać, że pobudzające działanie kofeiny rozpoczyna się około pół godziny od wypicia kawy – nie jest zatem dobrym pomysłem picie jednej kawy za drugą.
Kawa może dostarczać mnóstwa kalorii, a to za sprawą dodatków – śmietanki, cukru, syropów smakowych. Warto mieć to na uwadze, w przeciwnym razie kilka kaw dziennie może zauważalnie zwiększyć kaloryczność diety.