Co stanie się z Twoim ciałem, gdy będziesz pomijać śniadanie?

Co stanie się z Twoim ciałem, gdy będziesz pomijać śniadanie?

Śniadanie uznawane jest za najważniejszy posiłek dnia. Nie bez powodu – posiłek ten jest pierwszym, który zjadamy po nocnym odpoczynku. Ma zatem dostarczyć nam niezbędnej energii i związków odżywczych po kilkugodzinnej, a nawet kilkunastogodzinnej przerwie w przyjmowaniu posiłków.

Śniadanie – dlaczego nie powinniśmy go pomijać?
Śniadanie – dlaczego nie powinniśmy go pomijać?
Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Czy wiesz, że coraz więcej osób ma problemy z jelitami? Wzdęcia, zaparcia, biegunki, otyłość, grzybica, czy słaba odporność to mogą być oznaki problemów z jelitami. kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, jak sobie pomóc.

Coraz częściej zdarza się jednak, że przytłoczeni codziennymi obowiązkami rezygnujemy ze zjedzenia śniadania, a za poranne źródło energii musi nam starczyć kawa czy zjedzony naprędce batonik. Ale takie namiastki posiłku nie wpisują się w definicję śniadania, a ich częste spożywanie zamiast pełnowartościowego posiłku może odbić się w negatywny sposób na zdrowiu.

Śniadanie – jaki posiłek można określić tym mianem?

Dla każdego z nas śniadanie znaczy co innego. Jedni spożywają o poranku obfity posiłek białkowo – tłuszczowy, np. jajecznicę z boczkiem, inni – posiłek węglowodanowy  (kanapki z dżemem, owsiankę).

Ujednolicona definicja śniadania mówi, że jest to pierwszy posiłek spożywany w godzinach porannych, który ma stałą konsystencję i przyjmowany jest w ilościach większych niż „śladowe”. Jest to oczywiście definicja interpretowana w dość dowolny sposób, gdyż trudno określić, co oznacza dla nas „śladowa” ilość produktu.

Po zjedzeniu śniadania powinniśmy czuć się nasyceni, ale nie przejedzeni i ociężali. Jednym idealnie służą śniadania bazujące na węglowodanach prostych i złożonych. Z kolei osoby dotknięte zaburzeniami gospodarki węglowodanowo – insulinowej, np. insulinoopornością czy cukrzyca mogą czuć się senni po spożyciu węglowodanów.

Dla takich osób idealnym rozwiązaniem będą śniadania tłuszczowo – białkowe, sprzyjające normalizacji poziomu glukozy i insuliny we krwi. Nie ma zatem jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co najlepiej jeść na śniadanie. Najważniejsze, aby sięgać po jak najmniej przetworzone produkty, spożywać zróżnicowane posiłki i dopasować kaloryczność śniadania do indywidualnego zapotrzebowania na kalorie.

Czym grozi pomijanie śniadań?

Korzyści ze spożywania śniadań jest wiele. Przede wszystkim – dostarczamy energii po odpoczynku nocnym. Podczas snu nie dostarczamy energii z zewnątrz, zatem organizm zużywa magazyny energii, zdeponowane w postaci glikogenu, a także tkanki tłuszczowej. Śniadanie podkręca metabolizm i umożliwia spalenie w ciągu dnia większej ilości kalorii. Ponadto zapewnia odżywienie mózgu, co sprzyja koncentracji, większej odporności na stres oraz ułatwia podołanie codziennym obowiązkom.

Gdy nie jemy śniadań, odbija się to niekorzystnie na naszym samopoczuciu, a także zdrowiu, Czujemy się osłabieni, rozdrażnieni i pozbawieni energii. Unikanie śniadań sprzyja zaburzeniom gospodarki węglowodanowej oraz lipidowej, co w dłuższej perspektywie może sprzyjać rozwojowi cukrzycy czy chorób układu sercowo – naczyniowego. Ponadto brak regularnego spożywania śniadań sprzyja rozwojowi nadwagi, a tym samym – konsekwencji wynikających z posiadania nadmiarowej tkanki tłuszczowej.

Ponadto brak dostarczenia o poranku porcji energii i składników odżywczych utrudnia codzienne funkcjonowanie. Wówczas trudność mogą sprawić nam najprostsze czynności w pracy czy na uczelni. Zadbajmy zatem o wypracowanie zdrowego nawyku, jakim jest spożywanie śniadania. Bardzo szybko odczujemy korzyści w postaci doskonałego samopoczucia, nienagannego wyglądu oraz świetnego stanu zdrowia.