Co stanie się, gdy będziesz pić mleko owsiane zamiast krowiego?

Co stanie się, gdy będziesz pić mleko owsiane zamiast krowiego? Efekt jest zaskakujący!

W dobie lawinowo diagnozowanych nietolerancji na laktozę oraz alergii na białka mleka krowiego, rośnie popularność mleka roślinnego. Pod tym pojęciem kryje się napój pozyskiwany z ziaren, nasion czy orzechów.

Mleko owsiane – atrakcyjna alternatywa dla mleka krowiego?
Mleko owsiane – atrakcyjna alternatywa dla mleka krowiego?
Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Czy wiesz, że coraz więcej osób ma problemy z jelitami? Wzdęcia, zaparcia, biegunki, otyłość, grzybica, czy słaba odporność to mogą być oznaki problemów z jelitami. kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, jak sobie pomóc.

Mleko roślinne dostarcza wielu cennych wartości odżywczych, a uczulenia na jego składniki nie występują powszechnie. Niewątpliwą zaletą mleka roślinnego jest fakt, że tego typu produkt jest coraz lepiej dostępny w sklepach, ponadto można samodzielnie zrobić mleko roślinne w domu. Jednym z najsmaczniejszych mlek roślinnych jest mleko owsiane.

Jak przyrządzić mleko owsiane?

Mleko owsiane to napój przyrządzony z płatków owsianych zalanych wodą i zblenderowanych. W celu sporządzenia domowego mleka owsianego wystarczy zalać 200 g płatków owsianych 1500 ml wody i zblenderować. Kolejnym krokiem jest odcedzenie napoju przez bardzo drobne sitko, a jeszcze lepiej – gazę. Tak przygotowane mleko owsiane można przechowywać w lodówce przez maksymalnie dni.

Smak domowego mleka owsianego można urozmaicić dodatkiem stewii, miodu, cynamonu czy kurkumy. Mleko owsiane doskonale nadaje się do sporządzania owsianek, koktajli, deserów. Można dodawać go do kawy, wykorzystywać jako składnik ciasta na naleśniki czy budyniu. A osoby zaopatrzone w specjalną jogurtownicę i kultury bakterii mogą przyrządzać z mleka owsianego pożywny jogurt.

Wartości odżywcze mleko owsianego

Mleko owsiane zawiera w sobie wszystkie te cenne składniki odżywcze, które znaleźć można także w płatkach owsianych. Mowa m. in. o błonniku, który wspomaga procesy trawienne, a także sprzyja normalizowaniu poziomu glukozy i kwasów tłuszczowych we krwi (zmniejszając ich przyswajalność z przewodu pokarmowego). Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość rozpuszczalnej frakcji błonnika, czyli beta – glukanów.

Związek ten wykazuje udowodniony badaniami pozytywny wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Onning i wsp. wykazali w badaniu opublikowanym w 1999 roku, że spożywanie mleka owsianego przez 5 tygodni skutkowało redukcją poziomu cholesterolu całkowitego oraz cholesterolu LDL o 6%. Równie obiecujące wyniki otrzymano w badaniu przeprowadzonym przez tego samego badacza rok wcześniej na grupie 24 osób.

Kolejne wartościowe składniki mleka owsianego to:

  • białko
  • wapń, żelazo, cynk, fosfor, potas, miedź
  • witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę E

Kto powinien sięgnąć po mleko owsiane? Z pewnością od tego produktu nie będą stronić osoby nie spożywające mleka krowiego. Mowa zarówno o osobach z nietolerancją laktozy, jak i osobach na diecie wegańskiej. Po mleko owsiane mogą także sięgać osoby zagrożone miażdżycą – otyłe, z rodzinnym wywiadem w kierunku miażdżycy, z nieprawidłowym lipidogramem.

Dzięki wysokiej zawartości witamin z grupy B, mleko owsiane doskonale wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego, usprawnia procesy pamięci i koncentracji oraz zwiększa wytrzymałość na stres.

Mleko owsiane vs mleko krowie

Porównując mleko krowie z mlekiem owsianym, najbardziej rzuca się w oczy podobna kaloryczność, a także wyższa zawartość białka i tłuszczu w mleku krowim. Z kolei mleko owsiane wyróżnia się wyższą zawartością wapnia, żelaza, witaminy A i witamin z grupy B.

Po mleko owsiane powinny zatem sięgać  nie tylko Ci, którzy poszukują alternatywy dla mleka krowiego ze względów zdrowotnych, ale także poszukiwacze nowych rozwiązań w kuchni. Mleko owsiane jest bowiem wartościowym i bardzo zdrowym napojem.