Jabłka – Co stanie się, gdy będziesz jeść je codziennie?

Jabłka chronią przed zawałem i zaparciami, wzmacniają zęby i ułatwiają odchudzanie. Anglicy powiadają „ zjedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie ci wcale potrzebny”. Dietetycy zalecają, aby w ciągu dnia zjeść 2 jabłka – z rana dla urody, a na wieczór dla dobrego zdrowia.

Jabłka cenione są od lat

Właściwości prozdrowotne i odżywcze w jabłkach są doceniane przez coraz większą ilość osób, a Polska jest głównym producentem jabłek na świecie. Wartość odżywcza różni się w zależności od odmiany, dojrzałości oraz od ich wielkości. W medycynie naturalnej tarte, gotowane są stosowane podczas biegunki u dzieci oraz przy chorobach wrzodowych i niestrawności u osób dorosłych. Herbata wytwarzana ze skórek są doskonałym środkiem w stanach zapalnych gardła i jamy ustnej. Domowy ocet jabłkowy, który będziemy pić codziennie w następujących proporcjach: ½ szklanka wody przegotowanej, 2 łyżeczki miodu wymieszać z 2 łyżeczkami octu. Taki napój poprawia trawienie, hamuje rozwój infekcji oraz uzupełnia potas w naszym organizmie.

Jabłka mogą nam pomóc w zapobieganiu rakowi jelita grubego. Błonnik, który się w nich znajduje pomoże uchronić nasz organizm przed rakiem jelita grubego, zaparciami oraz pomoże w wyregulowaniu pracy jelit. Zachorowanie ta nowotwór tego typu może zmniejszyć się również zawartość w nich flawonoidów.

Badania pokazują, że osoby spożywające większą ilość jabłek, są nawet o 50% mniej narażeni na zachorowanie na raka jelita grubego. Należy pamiętać, aby zjadać te owoce razem ze skórka. To właśnie w niej znajdują się cenne flawonoidy.

Warto również przeczytać: Jak wykonać w domu własny spalacz tłuszczu? Kliknij, aby przeczytać.

Jabłka

Jabłka, jak i ich właściwości lecznicze były już znane w 6500 r. p. n. e. położonym pomiędzy Morzem Kaspijskim  a Morzem Czarnym.

Wartość energetyczna w 100 gramach. Ze skórą/bez skórki

  • Wartość energetyczna- 52/48 kcal,
  • Węglowodany- 13,81/12,76 g,
  • Tłuszcz- 0,17/0,13g,
  • Białko ogółem- 0,26/0,27 g,
  • Błonnik- 2,4/ 1,3 g

Witaminy, które znajdziemy w jabłkach

  • Ryboflawina- 0,026/0,028 mg,
  • Tiamina- 0,017/0,019 mg,
  • Witamina C- 4,6/4 mg,
  • Witamina K- 2,2/ 0,6 µg,
  • Witamina E- 0,18/0,05 mg,
  • Witamina A- 54/38 IU,
  • Kwas foliowy- 3/0 µg,
  • Witamina B6- 0,041/0,037 mg,
  • Niacyna- 0,091 mg.
  • Minerały
  • Cynk – 0,04/0,5 mg,
  • Sód- 1/0 mg,
  • Potas- 107/90 mg,
  • Fosfor- 11 mg,
  • Magnez- 5/4 mg,
  • Żelazo- 0,12/0,07 mg,
  • Wapń- 6/5 mg.

Warto również przeczytać: Dieta wątrobowa robi furorę! Dlaczego powinnaś ją stosować? Kliknij, aby się dowiedzieć.

Właściwości jabłek na nasze zdrowie

Dzięki dużej zawartości błonnika, zostaje zmniejszone wchłanianie cholesterolu, co chroni przed zawałem oraz zapobiega miażdżycy.

Uczeni są zdania, że jabłka poprawiają stan naczyń krwionośnych oraz serca w takim samym stopniu, co leki.

Pod skórką jest nagromadzone najwięcej błonnika oraz połowa zawartości witaminy C. jest to bardzo ważny powód, aby jeść surowe jabłka. Im mniejsze jabłka, tym mają więcej witaminy C. im kwaśniejsze, tym więcej w nich witaminy C.

Indeks glikemiczny wynosi 38, więc bez obaw mogą je spożywać osoby chorujące na cukrzycę. Błonnik, który znajduje się w jabłkach jest źródłem kwercetyny, ponieważ zapobiega ona pojawieniu się zaćmy. Dobroczynne działanie posiadają tylko surowe jabłka.

zielone jabłka

Badacze z University of Oxford udowodnili, że gdyby osoby po 50 roku życia zjadali codziennie jabłko, to w samej Wielkiej Brytanii uniknąć by można było tysiące zgonów z powodu udaru i zawału serca.

Jabłka – korzyści z ich jedzenia

Poniżej przedstawiam Wam 3 najważniejsze właściwości jabłek dla naszego zdrowia.

Jabłka wspierają pracę mózgu

Badania wykonywane na zwierzętach pokazały, że jabłka chronią mózg przed uszkodzeniem komórek, które mają ogromny wpływ na utratę pamięci. Inne badania przeprowadzone na myszach, udowadniają, że koncentrat soku jabłkowego podany zwierzętom upośledza ich zdolności poznawcze oraz zapobiega utlenianiu składników tkanki mózgowej.

Jabłka oczyszczają nasz organizm z toksyn

Pektyny, które są zawarte w jabłkach oczyszczają nasz organizm z toksyn. W czasie trawienia błonnika, wiąże się on z niektórym metalami ciężkimi w sole nierozpuszczalne, które potem zostają wydalone z naszego organizmu.

O jedzeniu jabłek powinni przede wszystkim pamiętać nałogowi palacze, którzy zamieszkują duże miasta oraz ci, którzy są narażeni na związki toksyczne.

Jabłka wspierają odchudzanie

Jabłka są niezastąpione podczas odchudzania. Są najbardziej cenione przez kobiety, które bardzo dbają o swoją linię, ponieważ dostarczają mało kalorii i sycą. Jabłka zawierają dość dużo cukru. Jeśli będziemy ich jeść dość dużo, to w łatwy sposób możemy przytyć.

Zastosowanie i ich odmiany

Jest znane ponad 10 tys. odmian jabłek. Różnią się zastosowaniem w kuchni, aromatem, smakiem, kolorem, kształtem i wielkością.

  • Na surowo najlepsze są te słodkie, soczyste, twarde- są one nazywane deserowymi (mekintosz, idared, golden delicious, gala, rubin, ligol, koksa pomarańczowa, jonagold, spartan, delikates, lobo). Powoli się rozgotowują, dlatego są idealne do potraw, w których powinny pozostać w twardych kawałkach.
  • Na przetwory, do gotowania i pieczenia są idealne kwaśne jabłka (reneta, antonówka), ponieważ szybko się rozgotowują. Dodać je można do potraw, które trzeba zakwasić.
  • Największe zastosowanie posiadają jabłka o tzw. właściwościach stołowe (Jonathan, cortland, boiken, bankroft, red wealthy, Linda, landsberska, beforest).