Etykiety produktów - jak mądrze robić zakupy? - Artur Topolski

Czytasz etykiety produktów? To Cię zaskoczy!

Czy będąc w sklepie zwracasz uwagę na etykiety produktów spożywczych?

Chcąc wybrać odpowiedni produkt spożywczy, zawsze powinniśmy uważnie czytać etykiety. Niestety, niewiele osób to robi. Może przyczyną takich zachowań jest to, że konsumenci nie rozumieją wszystkich oznaczeń znajdujących się na odwrocie ich ulubionych produktów. Jak się dowiedzieć czy ten produkt będzie zdrowy, zbilansowany pod względem składników odżywczych?

Znakowanie żywności metodą TLL – Traffic Lights Labeling

Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia obejmują znakowanie produktów żywnościowych. Celem tego zabiegu jest dokonywanie lepszych wyborów żywieniowych obywateli. Etykietowanie produktów informacją o wartości odżywczej ma na celu przede wszystkim zapewnienie łatwego i zrozumiałego dostępu do informacji o wartościach żywieniowych danego produktu. Zespół naukowców z University of Nottingham w Wielkiej Brytanii przeprowadzili badania w których użyto oznaczenia produktów żywnościowych metodą „sygnalizacji świetlnej” TLL (Traffic Lights Labelling). Polegała ona na umieszczaniu na froncie opakowania (metoda etykietowania FoP – Front of Pack) informacji dotyczących zawartości tłuszczy, tłuszczy nasyconych, cukrów ogółem, soli oraz ogólnej wartości energetycznej produktu. Każdy z tych składników miał dostosowany odpowiedni kolor – czerwony, pomarańczowy lub zielony. Progi oznaczenia danego składnika odpowiednim kolorem są ustanawiane wg. wytycznych Departamentu Zdrowia. Tak więc, kolor czerwony oznacza wysoką zawartość danego składnika odżywczego, np. cukrów ogółem w produkcie i lepiej aby na etykiecie znajdowało się jak najmniej tego koloru. Barwa pomarańczowa informuje nas o tym, że przy spożywaniu tego produktu należy uważać, że duże jego ilości mogą nieść za sobą konsekwencje zdrowotne – np. zbyt wysoka ilość soli w produkcie. Jeżeli na etykiecie widzimy kolor zielony, to bez większych zmartwień możemy taki produkt umieścić w koszyku. Kolor ten możemy przyrównać do koloru sygnalizacji świetlnej – zielony informuje nas, ze możemy jechać, w tym przypadku mówi nam, że możemy bez obaw jeść. Badania naukowe wykazały, że ten sposób znakowania etykiet z żywnością jest dla konsumentów najbardziej zrozumiały w porównaniu z innymi metodami znakowania żywności.

Na co zwracamy uwagę przy zakupie produktów spożywczych?

Wyniki przeprowadzonych badań mówią nam jasno, że znakowanie produktów metodą „sygnalizacji świetlnej” zdecydowanie ułatwia konsumentom wybór odpowiedniego produktu. Osoby biorące udział w badaniu wskazały, że produkty zawierające cukry są zdecydowanie mniej pożądane. Zarówno wyższa obecność w produkcie tłuszczy, tłuszczy nasyconych czy też soli nie wywierała aż takiego wpływu na konsumenta jak wysoka zawartość cukru w wybieranym przez nich produkcie. Oczywiście produkty wykorzystane w badaniu, były znakowane metodą “sygnalizacji świetlnej”. Takie zachowania konsumentów pokazują nam jak odpowiednie oznaczenie na opakowaniu może kształtować wybory żywieniowe. Możemy zatem stwierdzić, że taki system znakowania żywności spełnia swoje zadanie, ludzie zwracają uwagę na oznaczenia kolorystyczne na opakowaniach. Znakowanie metodą TLL, zdecydowanie wypływa na kształtowanie wiedzy żywieniowej obywateli. Niestety w Polsce nie ma dostępnych produktów z tego typu oznaczeniami, pozostaje nam tylko czekać jak urzędy sprawujące władzę w Polsce przekonają się do tego sposobu edukowania swoich obywateli w zakresie zdrowego, racjonalnego odżywiania.