Arbuz - Co stanie się, gdy będziesz go jadł codziennie latem?

Arbuz – Co stanie się, gdy będziesz go jadł codziennie latem?

Arbuz to niezwykle popularny owoc, który jest bardzo chętnie spożywany – zwłaszcza latem. Jako owoc o wysokiej zawartości wody, arbuz świetnie gasi pragnienie, a jednocześnie stanowi źródło wielu cennych witamin i składników mineralnych.

Arbuz - moc witamin, sposób na nawodnienie organizmu
Arbuz – moc witamin, sposób na nawodnienie organizmu

Nie każdy wie, że wykorzystać można nie tylko miąższ arbuza – jego łupina oraz pestki wykazują cenne właściwości prozdrowotne. 

Arbuz – właściwości odżywcze 

Arbuz to bardzo niskokaloryczny owoc, którego 100 g dostarcza zaledwie 37 kcal. Arbuz dostarcza umiarkowanej ilości węglowodanów – około 30 g/ 100 g. Wyróżnia się jednak wysokim indeksem glikemicznych – jego IG to aż 72. Ponadto arbuz zawiera niewiele białka, śladowe ilości tłuszczu, niewiele błonnika. Stanowi za to doskonałe źródło witamin i składników mineralnych. Te najliczniej reprezentowane to:

  • witamina A
  • witaminy z grupy B (B1, B2 oraz B6)
  • witamina C
  • witamina E
  • potas 
  • wapń
  • miedź
  • fosfor

Ponadto arbuz zawiera unikatowy aminokwas niebiałkowy – cytrulinę, antyoksydanty (luteinę, likopen, beta karoten), kwas jabłkowy i cytrynowy.

Pestki arbuza stanowią z kolei świetne źródło białka i tłuszczu – zawierają aż 30% białka oraz 50% tłuszczu.

Właściwości prozdrowotne miąższu arbuza

Z racji wysokiej zawartości wody, arbuz jest owocem o działaniu moczopędnym. Wspomaga pracę nerek, pobudza diurezę, usprawnia detoksykację organizmu. Spożywanie arbuza polecane jest osobom odwodnionym oraz gorączkującym, gdyż poza nawodnieniem arbuz zapewnia podaż wielu potrzebnych mikroelementów.

Ponadto takie nawodnienie organizmu doskonale sprawdzi się po treningu, gdy wraz z potem tracimy cenne elektrolity. Ponadto arbuz doskonale dodaje energii. Arbuz powinien zainteresować sportowców z jeszcze jednego powodu – dzięki zawartości cytruliny, owoc ten działa antykatabolicznie oraz redukuje zakwasy.

Arbuz – z racji wysokiej zawartości antyoksydantów, wykazuje pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego. Likopen oraz karotenoidy mogą ograniczyć rozwój zmian miażdżycowych, a także powstałych na ich podłożu powikłań, takich jak nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca, zawał czy udar.

Ponadto likopen normalizuje poziom cholesterolu we krwi. Dzięki wysokiemu potencjałowi przeciwutleniającemu, arbuz może ponadto spowalniać procesy starzenia się organizmu, a także powstawaniu zmian neurodegeneracyjnych, a nawet nowotworów. 

Warto wiedzieć także o właściwościach zdrowotnych pestek arbuza. Przede wszystkim – pestki arbuza wykazują udowodnione badaniami klinicznymi działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe. Łagodzą przebieg infekcji układu oddechowego oraz pokarmowego, w tym zakażenia bakteriami E. coli. 

Wykorzystanie arbuza w kuchni i nie tylko

Arbuz może posłużyć jako dodatek do koktajli i soków, sałatek owocowych, deserów. Pestki arbuza – określane coraz częściej mianem superfood – wykorzystywane mogą być do pozyskania cennego olejku, który wykorzystywany jest jako środek przeciwzapalny i przeciwbólowy, a także wspomagający pracę wątroby.

Ponadto pestki arbuza mogą być spożywane samodzielnie, jako dodatek do sałatek i innych dań. Prażone i suszone pestki arbuza świetnie sprawdzą się jako smaczna i wartościowa przekąska. Natomiast łupiny z arbuza można przyrządzić pożywny sok o wysokiej zawartości argininy, witaminy B6, cytruliny. Ponadto okłady ze skórki arbuza, stosowane na skórę przyczyniają się do jej odżywienia, ujędrnienia oraz odmłodzenia.