Co stanie się, gdy będziesz stosować codziennie ksylitol zamiast cukru?

Co stanie się, gdy będziesz stosować codziennie ksylitol zamiast cukru?

Wiele osób stara się zrezygnować  ze spożycia cukru, a przyczyn takiej decyzji może być wiele. Czy ksylitol jest zdrowy?

Ksylitol – doskonała alternatywa dla niezdrowych słodzików
Ksylitol – doskonała alternatywa dla niezdrowych słodzików
Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Czy wiesz, że coraz więcej osób ma problemy z jelitami? Wzdęcia, zaparcia, biegunki, otyłość, grzybica, czy słaba odporność to mogą być oznaki problemów z jelitami. kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, jak sobie pomóc.

Mniejsze spożycie cukru zalecane jest osobom cierpiącym na insulinooporność oraz cukrzycę, odchudzającym się, cierpiącym na choroby układu sercowo – naczyniowego. Ale nie tylko – ograniczyć cukier powinien każdy, kto pragnie zadbać o zdrowie. Zgodnie z zaleceniami WHO dopuszczalna ilość cukru, jaką można spożyć w ciągu dnia to:

  • 36 g, czyli 9 łyżeczek dla mężczyzny
  • 20 g, czyli 5 łyżeczek dla kobiety
  • 12 g, czyli 3 łyżeczki dla dziecka

W praktyce spożywamy znacznie więcej cukru, zarówno w postaci białych kryształków dodawanych do napojów i potraw, jak i cukru ukrytego w gotowych produktach spożywczych. Nie ma na szczęście konieczności rezygnowania ze słodkiego smaku – i nie oznacza to wcale konieczności użycia syntetycznych, niezdrowych słodzików. Wystarczy sięgnąć po ksylitol.

Czym jest ksylitol?

Ksylitol to naturalny cukier brzozowy, występujący pod postacią białego proszku. Cukier ten pozyskiwany jest z rozdzielonych włókien drewna brzozowego, w niewielkich ilościach znaleźć można go także w niektórych owocach (śliwkach, gruszkach czy owocach jagodowych).

Wyróżnia się smakiem bardzo podobnym do cukru białego, jest za to znacznie mniej  kaloryczny – jeden gram dostarcza zaledwie 2,4 kcal. A to oznacza, że decydując się na zastąpienie cukru ksylitolem przyjmiemy o około 40% mniej kalorii. Ale to nie jedyna korzyść ze spożywania ksylitolu. 

Cukier brzozowy posiada nieco inne właściwości niż tradycyjny cukier. Przede wszystkim – jest to cukier wchłaniający się wolniej z przewodu pokarmowego i ma bardzo niski indeks glikemiczny. Poza tym ksylitol – jako cukier pięciowęglowy – podlega w organizmie innym przemianom biochemicznym niż sześciowęglowa glukoza czy fruktoza.

Ksylitol przyswajalny jest z przewodu pokarmowego w około 30% i ta ilość absorbowana jest przez wątrobę. Pozostała ilość cukru pozostaje w świetle jelita grubego, gdzie poddawana jest fermentacji przez bakterie jelitowe. Syntetyzowane są wówczas krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które działają jak prebiotyk, czyli substancja wspomagająca rozwój flory bakteryjnej jelit.

Ksylitol – Właściwości prozdrowotne

Ksylitol słynie z pozytywnego wpływu na zęby. Cukier ten hamuje rozwój bakterii odpowiedzialnych za powstanie próchnicy, hamują inicjowaną przez te bakterie fermentację cukrów prostych z pożywienia.

Ponadto ksylitol przywraca fizjologiczne pH śliny. Z tego powodu ksylitol stosowany jest w pastach do zębów oraz gumach do żucia. Warto zastąpić cukier w diecie dziecka ksylitolem – można w ten sposób przyczynić się do zapobiegania rozwojowi próchnicy oraz zmniejszyć ilość niezdrowych kalorii pochodzących z cukru. 

Niska kaloryczność ksylitolu czyni z niego świetny składnik diet odchudzających. Po pierwsze – cukier ten ma znacznie mniej kalorii niż tradycyjny cukier biały. Ponadto ksylitol ma niski indeks glikemiczny – 8. Nie powoduje on zatem gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi, a także wyrzutu insuliny – a to przekłada się na zmniejszenie łaknienia na słodycze.

Dzięki tak korzystnemu wpływowi na gospodarkę węglowodanowo – insulinową, ksylitol doskonale sprawdza się nie tylko u osób odchudzających się, ale także u chorujących na insulinooporność czy cukrzycę. Ułatwia on utrzymanie fizjologicznego poziomu glikemii i prawidłowej czynności wydzielniczej trzustki. 

Kolejną cenną właściwością ksylitolu jest jego pozytywny wpływ na mineralizację kości. Ksylitol zwiększa przyswajalność wapnia, czyli głównego składnika mineralnego kości. Dzięki temu może zapobiegać utracie gęstości mineralnej kości i osteoporozy, które postępują wraz z wiekiem.

Warto wspomnieć jeszcze o korzystnym wpływie ksylitolu na odporność; ksylitol – w przeciwieństwie do cukru białego – może ograniczać chorobotwórczych bakterii i grzybów.

Ksylitol – Zastosowanie

Ksylitol to cukier o wszechstronnym zastosowaniu. Może być dodawany do kawy i herbaty, wszelkich wypieków i dań. Cukier ten może być poddawany obróbce termicznej. Można stosować ksylitol bez obaw – jest to naturalna, bezpieczna dla zdrowia substancja.

Jedynym możliwym działaniem niepożądanym może być pojawienie się wzdęć i nudności spowodowanych nadmiernym spożyciem ksylitolu i nasileniem fermentacji w jelitach.