Co stanie się, gdy będziesz codziennie stosować witaminę D?

Witamina D to związek, na niedobór którego cierpi niemal każdy z nas. Ma to poważne konsekwencje – niedobór witaminy D odbija się bowiem niekorzystnie na naszym wyglądzie i samopoczuciu, a także prowadzi do wielu zaburzeń zdrowotnych. Konieczność suplementowania witaminy D w okresie od września do kwietnia stanowi zatem ważny element profilaktyki prozdrowotnej. Jaki jest wpływ witaminy D na zdrowie?

Warto również przeczytać: Czy odchudzanie jest Ci potrzebne? Sprawdź w 2 minuty – KLIKNIJ TUTAJ.

witamina d

Witamina D – Co dzięki niej zyskasz?

Witamina D reguluje gospodarkę wapniowo – fosforanową

Witamina D3 pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystaniu wapnia i fosforu. Wpływając na zwiększenie wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego oraz absorpcji w cewkach nerkowych, witamina D sprzyja utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Z regulacją gospodarki wapniowo – fosforanowej wiąże się pozytywny wpływ witaminy D na kości i zęby – witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Bezpośredni wpływ witaminy D3 na kości polega na regulowaniu dojrzewania i proliferacji osteoblastów, czyli komórek kościotwórczych. Osteoblasty produkują macierz kostną z kolagenu i białek niekolagenowych, a następnie macierz ta podlega mineralizacji z udziałem wapnia i fosforu. W badaniu przeprowadzonym w 2008 roku na grupie 400 osób wykazano, że w grupie badanych, u których poziom witaminy D był zbyt niski, stwierdzono mniejszą gęstość kości (Sadat Ali i in., Influence of vitamin D levels on bone mineral density and osteoporosis; Ann Saudi Med. 2011 Nov-Dec; 31(6): 602–608). W innym badaniu wykazano większą utratę gęstości u tych kobiet w okresie menopauzalnym, u których poziom witaminy D3 we krwi był niski (Lukert B., Higgins J., Stoskopf M., Menopausal bone loss is partially regulated by dietary intake of vitamin D; Calcif Tissue Int. 1992 Sep;51(3):173-9).

Witamina D – dzięki wspomaganiu utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi, może pośrednio wpływać na funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego. Reguluje napięcie ścian naczyń krwionośnych i ciśnienie krwi, a także zwiększa siłę skurczu mięśniowego. Wyższą śmiertelność spowodowana chorobą niedokrwienną serca zauważono m. in u osób stosujących ochronę anty UV, u których synteza skórna witaminy D pod wpływem słońca była niewystarczająca (Grimes DS, Hindle E, Dyer T. Sunlight, cholesterol and coronary heart disease. QJM. 1996;89:579–89. Douglas AS, Dunnigan MG, Allan TM, et al. Seasonal variation in coronary heart disease in Scotland. J Epidemiol Community Health. 1995;49:575–82).

Wpływ witaminy D na układ odpornościowy

Witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Witamina D wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego, regulując aktywność komórek odpornościowych – monocytów, makrofagów oraz limfocytów T i B. Dzięki temu witamina D może ograniczać rozwój infekcji i stanów zapalnych . W kilku badaniach klinicznych wykazano związek między niskim poziomem witaminy D3 we krwi a większą zachorowalnością na infekcje górnych dróg oddechowych (Karatekin G, Kaya A, Salihoglu O, Balci H, Nuhoglu A. Association of subclinical vitamin D deficiency in newborns with acute lower respiratory infection and their mothers. Eur. J. Clin. Nutr. 2007;63(4):473–477. Laaksi I, Ruohola JP, Tuohimaa P, et al. An association of serum vitamin D concentrations < 40 nmol/l with acute respiratory tract infection in young Finnish men. Am. J. Clin. Nutr. 2007;86(3):714–717. Wayse V, Yousafzai A, Mogale K, Filteau S. Association of subclinical vitamin D deficiency with severe acute lower respiratory infection in Indian children under 5 y. Eur. J. Clin. Nutr. 2004;58(4):563–567).

Ponadto witamina D może ograniczać rozwój procesów autoimmunologicznych, leżących u podstaw takich schorzeń jak cukrzyca typu 1, reumatoidalne zapalenie stawów czy toczeń układowy. W jednym z badań klinicznych wykazano, że suplementacja witaminy D u noworodków redukuje ryzyko rozwoju cukrzycy typu 1 (Hyppönen E., Läärä E, Reunanen A, Järvelin MR, Virtanen SM., Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a birth-cohort study; Lancet. 2001 Nov 3;358(9292):1500-3).

Sprawdzoną przeze mnie witaminę D3 znajdziesz w kliknij tutaj.