Co stanie się, gdy codziennie będziesz jadł orzechy nerkowca?

Co stanie się, gdy codziennie będziesz jadł orzechy nerkowca?

Orzechy stanowią niedoceniany składnik diety. Niesłusznie uznawane są za kaloryczne przekąski i z tego powodu wiele osób znacznie ogranicza ich spożycie. Zupełnie niesłusznie, gdyż orzechy dostarczają mnóstwo cennych wartości odżywczych.

Orzechy nerkowca – jedz je na zdrowie!
Orzechy nerkowca – jedz je na zdrowie!
Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Czy wiesz, że coraz więcej osób ma problemy z jelitami? Wzdęcia, zaparcia, biegunki, otyłość, grzybica, czy słaba odporność to mogą być oznaki problemów z jelitami. kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, jak sobie pomóc.

Ich znaczna kaloryczność wynika z wysokiej zawartości niezbędnych dla organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jednocześnie orzechy dostarczają witamin z grupy B, cynku, magnezu, żelaza czy selenu. Jednymi z najbardziej wartościowych orzechów są nerkowce. Dlaczego warto włączyć je do codziennej diety?

Nerkowce – jakie związki odżywcze zawierają?

Orzechy nerkowca – jak każde inne orzechy – nie są niskokaloryczną przekąską. 100 g orzechów nerkowca dostarcza ponad 500 kalorii, jednak taka ilość kalorii wynika z bogatego profilu lipidowego orzechów. W nerkowcach nie brakuje bowiem zdrowych tłuszczów nasyconych i nienasyconych; na szczególną uwagę zasługuje niewielki udział kwasów tłuszczowych nasyconych, z jednoczesną przewagą jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Orzechy nerkowca wyróżniają się ponadto sporą zawartością białka – w 100 g orzechów jest go ponad 18 g. Nie jest to co prawda białko pełnowartościowe, a zatem dostarczające wszystkich aminokwasów egzogennych, ale skład aminokwasowy nerkowców wyróżnia się wysoką zawartością fenyloalaniny, tryptofanu, waliny czy treoniny.

Omawiając zawartość makroskładników w nerkowcach, warto wspomnieć o węglowodanach – jest ich około 30 g na 100 g orzechów, przy czym cukry proste stanowią niewielką ich część. Dzięki temu orzechy nerkowca wyróżniają się niskim indeksem glikemicznym, wynoszącym 15.

Nerkowce zawierają sporo cennych witamin i składników mineralnych, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • witamin z grupy B
  • witaminy K
  • witaminy E
  • cynku
  • miedzi
  • selenu
  • fosforu
  • potasu
  • wapnia
  • żelaza
  • magnezu

Ponadto nerkowce dostarczają błonnik, a także unikatowe związki o aktywności przeciwbakteryjnej i przeciwnowotworowej – kardanol, metyloketon oraz kwas anakardowy.

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Potrzebujesz diety, która skutecznie Cię odchudzi? A może potrzebujesz diety, która pomoże lub całkowicie wykluczy takie dolegliwości jak: zaparcia, regenerację wątroby, nadciśnienie, Hashimoto, niedoczynność tarczycy, miażdżyca, osteoporoza lub chcesz zregenerować swoje jelita? Napisz do mnie w celu konsultacji, a następnie ułożę dla Ciebie dietę bez drogich, wyszukanych produktów, a także bez skomplikowanych potraw. Koszt diety to 60 zł. Kliknij tutaj, aby zgłosić się do mnie po dietę.

Dlaczego warto jeść nerkowce?

Orzechy nerkowca stanowią doskonałe źródło związków odżywczych, a zatem ich regularne spożywanie doskonale uzupełnia dietę w witaminy, składniki mineralne czy kwasy tłuszczowe. Nie należy ich unikać zwłaszcza podczas stosowania diety odchudzającej, której towarzyszy zwiększone ryzyko rozwoju niedoborów pokarmowych.

Nerkowce minimalizują to ryzyko, a dodatkowo – usprawniają proces redukcji tkanki tłuszczowej. Jest to możliwe dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych i białka, które zapewniają długotrwałe uczucie sytości oraz wspomagają lipolizę.

Niski indeks glikemiczny nerkowców sprawia, że orzechy te mogą być spożywane przez chorych na cukrzycę. A co więcej – orzechy te zmniejszają wchłanianie glukozy w przewodu pokarmowego, zatem mogą stanowić element profilaktyki cukrzycy typu 2.

Dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, nerkowce doskonale wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego, sercowo – naczyniowego a także odpornościowego. Normalizując poziom cholesterolu we krwi, orzechy mogą spowolnić rozwój zmian miażdżycowych, nadciśnienia czy choroby niedokrwiennej serca. Omega 3 oraz witaminy z grupy B wspierają koncentrację i pamięć, a także zwiększają wytrzymałość organizmu na stres.

Spożywanie nerkowców wpływa także pozytywnie na wygląd – aminokwasy, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne odżywiają i wzmacniają włosy, paznokcie i skórę.

Jak jeść nerkowce?

Orzechy nerkowca mogą być spożywane jako samodzielna przekąska. Można je także wykorzystać jako dodatek do sałatek, dań kuchni indyjskiej, koktajli czy deserów. Zblenderowane nerkowce mogą być spożywane w postaci pożywnego masła orzechowego, można z nich także przyrządzić domowe mleko roślinne.

Najważniejsze, aby sięgać po orzechy dobrej jakości, pozbawione plamek i pleśni, a także unikać nerkowców w karmelu, z dodatkiem soli czy oblanych czekoladą.