Która woda jest lepsza do picia? Gazowana czy niegazowana?

Odpowiedź Cię zaskoczy! Jaką wodę lepiej pić – gazowaną czy niegazowaną?

Rola wody w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu znana jest chyba każdemu. Troska o optymalne nawodnienie organizmu jest jednocześnie troską o zdrowie. Już niewielkie odwodnienie organizmu prowadzi bowiem do pogorszenia samopoczucia, a poważniejsze odwodnienie może zaburzać funkcjonowanie wielu narządów i układów. Która woda jest lepsza?

która woda lepsza? gazowana czy niegazowana?
Jaką wodę lepiej pić – gazowaną czy niegazowaną?
Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Czy wiesz, że coraz więcej osób ma problemy z jelitami? Wzdęcia, zaparcia, biegunki, otyłość, grzybica, czy słaba odporność to mogą być oznaki problemów z jelitami. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, jak sobie pomóc.

Konieczność picia co najmniej 1,5 – 2 litrów wody dziennie nie podlega żadnej wątpliwości. Sporo emocji wzbudza jednak to, jaką wodę wybrać – gazowaną czy niegazowaną?

Woda gazowana i niegazowana – czym się różnią?

Każdy z nas wybiera inny rodzaj wody pitnej – jedni sięgają po wodę źródlaną, inni – mineralną, nie brakuje także zwolenników wody kranowej. Te rodzaje wód różnią się zawartością składników mineralnych. A co z różnicami między wodą gazowaną i niegazowaną? Woda gazowana to nic innego, jak po prostu woda nasycona dwutlenkiem węgla. Dodatek CO2 ma na celu wzbogacenie walorów smakowych wody, ale nie tylko.

Dodatek dwutlenku węgla zapewnia kwaśny odczyn wody, a to hamuje rozwój mikroorganizmów – a zatem woda gazowana dłużej zachowuje świeżość. W zależności od stopnia nasycenia dwutlenkiem węgla można wyróżnić następujące rodzaje wód gazowanych:

  • niskonasycona – poniżej 1500 mg/ l
  • średnionasycona – od 1500 do 4000 mg/ l
  • wysokonasycona – powyżej 4000 mg/ l.

Zła sława gazowanych napojów dotyczyć powinna przede wszystkim napojów smakowych, w których znaleźć można mnóstwo cukru, syntetycznych aromatów i barwników czy konserwantów. Natomiast czysta woda gazowana jest zdrowa – i stanowi doskonały sposób na nawodnienie organizmu. Mimo to wokół wody gazowanej narosło wiele krzywdzących mitów. Jakich?

Woda – Najpopularniejsze mity dotyczące szkodliwości wody gazowanej

Wodzie gazowanej zupełnie niesłusznie przypisywany jest negatywny wpływ na zdrowie czy samopoczucie. Jednym z najpopularniejszych jest ten dotyczący negatywnego wpływu wody gazowanej na stan kości i zębów. W rzeczywistości woda gazowana wcale nie osłabia szkliwa zębów ani nie prowadzi do rozwoju osteoporozy.

Pogorszeniu kondycji zębów i rozwojowi osteoporozy sprzyjać może picie gazowanych napojów słodzonych. A osłabieniu kości sprzyja zbyt niskie spożycie wapnia, magnezu oraz nadmierne spożycie fosforanów i sodu. Warto zatem wybierać wody mineralne niskosodowe.

Kolejne niedomówienie związane z wodą gazowaną dotyczy jej wpływu na redukcję masy ciała. Panuje bowiem błędne przekonanie, że woda ta utrudnia odchudzanie. Nie ma jednak związku między piciem wody gazowanej a tempem spalania tkanki tłuszczowej. Znów powraca jednak temat spożywania słodzonych napojów gazowanych – ich picie może sprzyjać nadwadze.

Wynika to z wysokiej kaloryczności takich napojów oraz sporej zawartości cukru. Nieprawdą jest ponadto, że woda gazowana sprzyja zakwaszaniu organizmu, nawadnia gorzej niż woda niegazowana czy wpływa negatywnie na pracę przewodu pokarmowego.

Nie każdy może sięgać po wodę gazowaną – jej spożywanie nie jest zalecane dzieciom, kobietom w ciąży i karmiącym, a także osobom cierpiącym na:

  • chorobę wrzodową żołądka
  • zespół jelita drażliwego
  • przewlekłą obturacyjną chorobę płuc
  • refluks żołądkowo – przełykowy.