Która melatonina jest najlepsza? Zobacz, jak działa ona na Twój organizm! Poprawia sen, przyspiesza zasypianie i pomaga w depresji - Artur Topolski

Która melatonina jest najlepsza? Zobacz, jak działa ona na Twój organizm! Poprawia sen, przyspiesza zasypianie i pomaga w depresji

Melatonina sprawdza się jeśli masz zaburzenia snu o różnorakim charakterze. Bezsenność, czy problemy z zasypianiem to powszechnie zgłaszana dolegliwość. W Europie dotyczy ona około 20% ludzi. Jeśli występują jedynie okazyjnie i najczęściej są konsekwencją narażenia na stres – powinna wystarczyć zmiana trybu życia na nieco bardziej uregulowany. Jeśli jednak zaburzenia snu utrzymują się w czasie – warto pomyśleć o bardziej zaawansowanych rozwiązaniach. Na jednym biegunie farmakoterapii mamy mało skuteczne preparaty ziołowe, które mogą działać na początku suplementacji, jednak z czasem okazują się być nieskuteczne. Na drugim biegunie znajdują się wydawane na receptę leki nasenne, które mogą powodować uzależnienie, a z racji silnego działania mogą negatywnie wpływać na aktywność w ciągu dnia. Na szczęście jest alternatywny wybór dla obu tych opcji – mowa o melatoninie.

Powinnaś również przeczytać: Jak zyskać silne włosy, brak cellulitu i młodszą skórę? Kliknij, aby sprawdzić i działaj szybko!

Melatonina – Ważne informacje.

Zaburzenia snu mogą mieć dwojaki charakter, mogą bowiem dotyczyć problemów z samym zaśnięciem, jak i problemów z utrzymaniem ciągłości snu w ciągu całej nocy. Fizjologicznie rytm czuwania i snu regulowany jest obecnością lub brakiem światła, co w bezpośredni sposób przekłada się na aktywność szyszynki. Ten gruczoł wydzielania wewnętrznego zlokalizowany w mózgu wydziela melatoninę – naturalny hormon warunkujący głęboki sen. Szczyt wydzielania melatoniny przypada na okres między godziną 24 a 3 w nocy.

Zaburzenia rytmu dnia i nocy, a także obniżony poziom melatoniny nie manifestują się wyłącznie problemami ze snem, ale także konsekwencjami braku właściwego odpoczynku nocnego:

  • przewlekłym zmęczeniem;
  • drażliwością;
  • dezorientacją;
  • chronicznymi bólami głowy;
  • zaburzeniami żołądkowo – jelitowymi i spadkiem apetytu;
  • zaburzeniami koncentracji i pamięci;
  • zaburzeniami hormonalnymi;
  • schorzeniami układu sercowo – naczyniowego.

Powinnaś również przeczytać: Jak ziołami pozbyć się depresji oraz stresu? Kliknij, aby przeczytać.

Zastosowanie w takim przypadku suplementacji melatoniną w dawce 3 mg dziennie to najlepsze rozwiązanie. Melatonina wpływa korzystnie zarówno na jakość, jak i długość snu, zauważalnie poprawiając komfort odpoczynku nocnego. Okazuje się jednak, że melatonina wywiera szereg innych korzystnych oddziaływań na zdrowie. Oto one:

  • Spowalnianie procesów starzenia, głównie w oparciu o wysoki potencjał antyoksydacyjny i neutralizację wolnych rodników.
  • Wspomaganie odporności.
  • Wspomaganie terapii depresji czy schizofrenii.
  • Ograniczenie zachorowalności na nowotwory sutka, prostaty, odbytnicy, endometrium, płuc, żołądka czy tarczycy.
  • Wspomaganie terapii chorób neurodegeneracyjnych, np. choroby Alzheimera.

W celu uregulowania rytmu okołodobowego, melatonina powinna być przyjmowana regularnie i zażywana na około godzinę przed snem. Nie należy przerwać suplementacji z dnia na dzień, a stopniowo redukować dawkę.

Przeczytaj również: Jak skutecznie usunąć grzyby typu Candida? Kliknij, aby się dowiedzieć.

Melatonina – Co wykazały badania naukowe na pacjentach?

Wpływ melatoniny na sen był przedmiotem wielu badań klinicznych. W metaanalizie danych dostępnych w bazach medycznych, przeprowadzonej w 2013 roku przez “University of São Paulo Medical Schoo”, przeanalizowano 268 badań dotyczących wpływu suplementacji melatoniny na sen u dzieci i dorosłych. Zaobserwowano korzystny wpływ melatoniny zarówno na długość, jak i jakość snu. Im wyższe były stosowane dawki melatoniny, tym bardziej znamienny był efekt suplementacji. Cała analiza dostępna jest pod linkiem.

Podobnej analizy danych dokonano w 2014 roku przez “Nutrition Journal”, biorąc pod uwagę wyniki 35 badań, w których pacjenci podzieleni byli na następujące grupy: pracujący na nocną zmianę, osoby cierpiące na bezsenność oraz zdrowi ochotnicy. W każdej z wymienionych grup zaobserwowano znaczący wpływ melatoniny na poprawę jakości snu. Aż 85 procent pacjentów zgłaszało znaczną poprawę nie tylko czasu potrzebnego na zaśnięcie, ale również rzadziej budzili się w nocy. Oryginalną dokumentację z tych badań znajdziesz tutaj

Kolejny przegląd literatury fachowej dotyczył wpływu melatoniny na jakość snu u osób cierpiących na pierwotna bezsenność. U pacjentów z pierwotną bezsennością, spowodowaną nieregularnym trybem życia i ekspozycją na stres, melatonina wpłynęła korzystnie na każdy etap snu. Dokumentację z tego badania znajdziesz tutaj.

W 2016 roku przeanalizowano natomiast wpływ melatoniny na jakość i długość snu u pacjentów onkologicznych, u których bardzo często stwierdzane są zaburzenia snu. Analiza to została przeprowadzona przez “Indian Journal of Palliative Care”. W grupie 50 pacjentów w wieku od 20 do 65 lat stwierdzono poprawę jakości i długości snu po trwającej 14 dni suplementacji melatoniny w dawce 3 mg dziennie. Oryginalną dokumentację z tego badania znajdziesz tutaj

Jaki preparat z melatoniną przyjmować, aby osiągnąć podobne efekty, co w wyżej przytoczonych badaniach?

Preparatów z melatoniną jest w sprzedaży bardzo wiele, ale większość z nich nie przynosi korzystnych efektów ze względu na małą dawkę lub brak certyfikatów, czy zatwierdzenia substancji czynnej przez GIS. Przede wszystkim w większości badań, na podstawie których napisałem ten artykuł, stosowano preparaty oparte na melatoninie o dawce 3 mg. Kolejnym ważnym aspektem jest rodzaj melatoniny, najwyższą skutecznością charakteryzuje się N-acetylo-5-metoksytryptamina. Warto zwrócić uwagę na rodzaj melatoniny oraz dawkę, tylko to warunkuje prawidłowe działanie preparatu, czyli poprawia jakość snu, ułatwia zasypianie, wzmacnia odporność oraz pomaga przy depresji. Aby dowiedzieć się więcej o sprawdzonym przeze mnie oraz zatwierdzonym przez GIS produkcie kliknij tutaj.

Proszę o udostępnienie artykułu – każdemu może się przydać!

Kliknij poniżej w dolegliwość, którą posiadasz, aby dowiedzieć się, jak sobie z nią poradzić.


Może Ci się jeszcze spodobać...