Indeks glikemiczny - Jak go wykorzystać, aby szybko schudnąć?

Indeks glikemiczny – Co stanie się, gdy będziesz jadł produkty o niskim wskaźniku IG?

Indeks glikemiczny (IG) do niedawna pojawia się głównie w kontekście komponowania diety przez osoby cierpiące na cukrzycę. Dziś w oparciu o indeks glikemiczny komponowane są także diety dla osób zdrowych lub z nadwagą.

Indeks glikemiczny, który znajduje się w wartościach niskich ma pomóc zredukować masę ciała i chronić przed coraz częściej diagnozowaną insulinoopornością. Jednak nieumiejętnie skomponowana dieta może prowadzić do zaburzeń metaboliczno-hormonalnych. Ponadto znacznie bardziej wiarygodnym parametrem okazuje się być tzw. ładunek glikemiczny. Pora przyjrzeć się bliżej indeksowi i ładunkowi glikemicznemu (ŁG) oraz zaletom i wadom diety komponowanej w oparciu o IG. Indeks glikemiczny – co musisz o nim wiedzieć?

Warto przeczytać: Wiesz, co stanie się, gdy wypijesz wodę na czczo? Kliknij, aby się dowiedzieć.

Co to jest indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny?

Indeks glikemiczny to parametr określający wpływ danego produktu zawierającego węglowodany na poziom glukozy we krwi w okresie 2 – 3 godzin po jego spożyciu. Wartość ta porównywana jest do produktu wzorcowego, jakim jest czysta glukoza. Ta przyjmuje wartość IG równą 100. Tempo wzrostu glikemii wpływa na wyrzut insuliny przez trzustkę; im wolniejszy (zapewniają to produkty o niskim indeksie glikemicznym), stopniowy i bardziej rozłożony w czasie wzrost glikemii, tym dłuższe uczucie sytości, a tym samym szybsze odchudzanie, ponieważ nie mamy ochotę na podjadanie oraz słodycze. Ponadto zmniejsza się ryzyko rozwoju insulinooporności czy cukrzycy typu 2. Za najzdrowsze uznawane są produkty o niskim indeksie glikemicznym, wynoszącym poniżej 50. Ograniczyć należy spożycie węglowodanów o średnim IG (51 – 75), zaś wykluczyć z diety produkty o wysokim IG, przekraczającym 76.

Indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny to parametr określający wpływ danego produktu zawierającego węglowodany na poziom glukozy we krwi w okresie 2 – 3 godzin po jego spożyciu.

Warto również przeczytać: 5 produktów, która spalają tłuszcz. Kliknij, aby je poznać.

Wartość indeksu glikemicznego można poznać dzięki dokładnym tabelom. Nie zawsze jednak mamy możliwość precyzyjnego oszacowania jego wartości. Na wielkość IG wpływać może stopień obróbki przemysłowej produktu czy obróbki termicznej. Przykładowo – jabłko zjedzone w całości ma niższą wartość IG niż jabłko gotowane, utarte bądź sok jabłkowy. Wartość IG dotyczy zatem nieprzetworzonej postaci produktu. Nawet uwzględniając te warunki, indeks glikemiczny wciąż pozostaje niedoskonałym parametrem, gdyż nie odnosi się do ilości spożywanych produktów. IG informuje nas bowiem o tempie wchłaniania 50 g węglowodanów przyjętych z danym produktem, jednak nie uwzględnia wielkości porcji. Do tego służy ładunek glikemiczny – parametr uwzględniający zarówno indeks glikemiczny, jak i zawartość węglowodanów w porcji produktu. Klasyfikacja produktów w oparciu o ŁG przedstawia się następująco:

  • produkty o niskim ŁG <10
  • produkty o średnim ŁG 11 – 19
  • produkty o wysokim ŁG >20

Ładunek glikemiczny oblicza się ze wzoru:

ŁG = (indeks glikemiczny X zawartość węglowodanów w porcji w g)/100

I to ten parametr lepiej ocenia wartość produktu zawierającego cukry. Produkt o wysokim IG może mieć bowiem niski ŁG. Za doskonały przykład posłuży arbuz – indeks glikemiczny tego owocu to aż 72, a ładunek glikemiczny porcji ważącej 170 g to zaledwie 9. Dla porównania – ŁG sześciu kostek czekolady ważących niespełna 50 g to aż 13.

indeks glikemiczny kaszy

Kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny

Warto również przeczytać: Dlaczego powinno się jeść wieczorem węglowodany, a rano białka i tłuszcze? Kliknij, aby się dowiedzieć.

Zobacz, jaki indeks glikemiczny mają produkty i jak komponować dietę

Przyjęło się uważać, że w diecie powinny dominować  węglowodany o niskim IG – określne są one mianem węglowodanów złożonych. Należą do nich m. in.:

  • kasza gryczana;
  • kasza jęczmienna;
  • płatki owsiane;
  • pumpernikiel;
  • chleb żytni razowy.

Niski indeks glikemiczny ma także wiele warzyw, np. warzywa kapustne, bób, groch, fasola, ogórki, warzywa zielono-listne, marchew, papryka czy pomidory. Z kolei owoce o niskim IG to awokado, cytrusy, owoce jagodowe, jabłka i gruszki, śliwki, wiśnie i winogrona. Koniecznie uwzględnić należy jednak ładunek glikemiczny – dopiero wtedy realnie oszacujemy wpływ posiłku na glikemię.

Dla kogo dieta bazująca na niskim IG i ŁG okaże się idealna? Na pewno dla chorych na cukrzycę oraz insulinooporność, takiego jadłospisu mogą spróbować także osoby pragnące zrzucić zbędne kilogramy. Należy jednak mieć na uwadze, że dłuższe kontynuowanie diety wymaga konsultacji z dietetykiem, gdyż wyeliminowanie sporej grupy produktów może prowadzić do niedoborów pokarmowych.

Nie wiesz, jak ułożyć sobie dietę, która nie tylko odchudza, ale również pomaga na liczne problemy ze zdrowiem?

Moje diety na odchudzanie są oparte na badaniach naukowych, a mianowicie zostały one opracowane przez grupę 16 naukowców. W skład tej grupy można było odnaleźć kilku światowej klasy lekarzy, naukowców np.: Frank M. Sacks, George A. Bray, Vincent J. Carey, czy C. Pallister. Badanie to zostało wykonane w 2009 roku przez Departament Żywienia Harvard School w Bostonie (USA). W badaniu tym wzięło udział 811 pacjentów z nadwagą. Każdy z nich otrzymał ułożoną pod siebie dietę, która była różna dla każdego z pacjentów, ponieważ była ona dobierana na podstawie wieku, wzrostu, wagi, aktywności fizycznej, ilość posiłków oraz dolegliwości.

Tajemnicą takich diet było odpowiednie wyskalowanie ilości węglowodanów, tłuszczów, białka, kaloryczności oraz mikro i makroelementów. Odpowiednia kombinacja tych składników spowodowała, że pacjenci po odstawieniu diety nie przybierali z powrotem na wadze, czyli nie mieli efektu jojo. Oryginalna dokumentacja z tego badania w języku angielskim znajduje się w kliknij tutaj. W mojej praktyce Specjalisty Żywienia odpowiedni dobór kaloryczności, węglowodanów, białek, tłuszczy i pozostałych składników odżywczych pozwala na osiągnięcie spadku wagi nawet o 5 kg w 2 tygodnie, chociaż najczęściej jest to około 1-2 kg w 7 dni. Tak samo po odstawieniu diety pacjenci nie skarżą się na powrót wagi, jak to jest w przypadku innych diet.

Diety Artura Topolskiego – Opinie zadowolonych Pacjentów

Dieta odchudzająca – Przykładowa metamorfoza – Justyna 

Pacjentka jest chora na dwie choroby, które znacznie utrudniają proces odchudzania, a mianowicie cierpi na hashimoto oraz zespół policystycznych jajników. Jej metamorfozę przedstawiam poniżej wraz z wiadomością mailową. Za pomocą mojej diety udało nam się uzyskać zadowalający efekt dla pacjentki, czyli 13 kilogramów mniej w 3 miesiące.

dieta odchudzająca

Poniżej mail od klientki ze zdjęć.

dieta odchudzająca

Dieta odchudzająca – Zobacz na opinie moich klientek

Poniżej pokazuję zdjęcia wiadomości z mojego Facebooka, które otrzymałem od swoich klientów.
dieta artura topolskiego - opinie

PROMOCJA – Zamów dziś dietę Artura Topolskiego, a w prezencie otrzymasz moją encyklopedię zdrowia, aż 600 stron!

Wraz z dietą otrzymasz w prezencie książkę. W sklepie kosztuje ona 50 zł, ale wraz z dietą dam Ci ją za darmo. Obecnie jest ona bestsellerem w moim sklepie! Dowiesz się z niej jak za pomocą domowych metod wspomóc swój organizm w walce z takimi przypadłościami jak:

  • hashimoto;
  • niedoczynność tarczycy;
  • nadczynność tarczycy;
  • zaparcia;
  • grzybica w tym Candida;
  • wzdęcia;
  • biegunka;
  • alergia;
  • cukrzyca;
  • ból stawów;
  • żylaki;
  • nadciśnienie;
  • trądzik;
  • depresja.

A ponadto znajdziesz również taki informacje jak:

  1. Regeneracja włosów, skóry i paznokci.
  2. Poznasz naturalne sposoby na trądzik.
  3. Dowiesz się, co jeść, aby poprawić koncentrację oraz zapamiętywanie.

Dieta odchudzająca, która naprawdę działa. Jak szybko schudnąć?

Masz problem z nadwagą? Nie wiesz jak schudnąć, a wydaje Ci się, że robisz wszystko tak, jak należy? Masz dość dziwnych  specyfików odchudzających i gotowych diet z internetu, które po prostu nie działają? Mam coś, co powinno Cię zainteresować. To autorska dieta, którą przygotuję właśnie dla Ciebie!

Wszystkie uwagi, jakie od Was uzyskałem w czasie mojej pracy z pacjentkami, zebrałem w jedną całość i stworzyłem własną dietę, która wychodzi naprzeciw Waszym oczekiwaniom. Przede wszystkim wyeliminowałem wszystkie aspekty, które Wam się nie podobały. Moja dieta bazuje na wszystkich naukowo potwierdzonych metodach prawidłowego odżywiania osób zdrowych oraz chorych. Dlatego też moje diety nie tylko odchudzają, ale również pomagają na wiele dolegliwości takich jak:

  • hashimoto;
  • zaparcia;
  • nieżyt żołądka;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • osteoporoza;
  • miażdżyca;
  • cukrzyca typu 2;
  • insulinooporność;
  • niedoczynność tarczycy.

Ponadto jadłospis składa się z produktów ogólnodostępnych, których cena jest niska. Dlatego też nie będziecie musieli wiele wydawać na produkty do swojej diety. Dzięki informacją, które podajecie mi w formularzu na końcu tej strony tworzę dla Was indywidualną dietę uwzględniającą choroby, alergie pokarmowe oraz tryb życia. Taka dieta nie tylko stanie się skuteczna, ale również lubiana i smaczna.

Kim jestem?

Nazywam się Artur Topolski. Z wykształcenia jestem dyplomowanym Specjalistą Żywienia. Od wielu lat interesuje się zdrowiem, ochroną zdrowia, odchudzaniem, a także wsparciem leczenia chorób dietozależnych. Moje pasje zbiegają się z życiem zawodowym, co sprawia mi ogromną przyjemność z pracy. Jak szybko możesz schudnąć na mojej diecie? Przeważnie moi pacjenci chudną około 1-1,5 kg co 7 dni.

Co zyskujesz dzięki mojej diecie? Jak szybko schudnąć na mojej diecie?

Korzystając z moich usług otrzymujesz gotowy plan żywienia, dostosowany do Twojego organizmu i trybu życia – zbilansowaną dietę i listę posiłków (wraz z przepisem wykonania), które bez problemu przygotujesz w domowym zaciszu. Moja dieta dla Ciebie to przede wszystkim:

  • dania, które przygotujesz w nie więcej niż 5 – 20 minut;
  • tanie i łatwo dostępne składniki/produkty, które dostaniesz w każdym sklepie;
  • plan żywieniowy, który stosuje się przez jeden miesiąc;
  • szczegółowy opis wykonania każdego posiłku wraz ze składnikami odżywczymi;
  • możliwość wyboru diety na odchudzanie, utrzymanie wagi, przybranie na masie i wyeliminowanie problemów zdrowotnych;
  • stały kontakt ze mną.

Moja dieta jest oparta na potwierdzonych metodach naukowych i latach doświadczeń oraz wiedzy z zakresu dietetyki. Dzięki moim konsultacjom i diecie możesz tracić od 1 – 1,5 kg tygodniowo, nie martwiąc się o swoje zdrowie.

Skorzystaj już teraz!

PROMOCJA! JUŻ TERAZ TYLKO 60 ZŁ!
Zachęcam Cię do wypełniania formularza i skorzystania z mojej oferty już teraz. W nowej promocyjnej cenie 60 zł (przecena ze 100 zł) dostaniesz dietę, którą stosuje się jeden miesiąc. Pozwoli Ci ona schudnąć do 1,5 kg tygodniowo. Wraz z dietą otrzymasz w prezencie moją książkę, która ma aż 600 stron!
Po wypełnieniu poniższego formularza i opłaceniu zamówienia otrzymasz profesjonalną dietę mojego autorstwa w ciągu 2 dni roboczych.