Dieta w problemach jelitowych – Co dzięki niej zyskasz i kiedy trzeba stosować?

Dieta w problemach jelitowych – Co dzięki niej zyskasz i kiedy trzeba stosować?
Oceń ten post

Dieta przy problemach jelitowych

Jelita to jeden z największych organów naszego ciała, które do niedawna kojarzone były wyłącznie z procesami trawienia oraz wchłaniania pokarmów. Dziś jednak wiemy, że od nienagannej kondycji jelit zależy zdrowie całego organizmu. Ostatnie lata przyniosły bowiem zupełnie nowe spojrzenie na jelita, które uznawane są za integralny element tzw. osi jelita – mózg. Udowodniono kluczową rolę jelit w kształtowaniu naszego nastroju, funkcjonowania układu nerwowego oraz odpornościowego. Dlatego tak ważne jest o zdrowie jelit, a ich funkcjonowanie najlepiej wspiera optymalna dieta. W przypadku wystąpienia wszelkich dolegliwości jelitowych to właśnie odpowiedni sposób żywienia odgrywa najważniejszą rolę w przywróceniu delikatnej równowagi środowiska jelit. Dieta w problemach jelitowych, kiedy powinna być stosowana? 

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Potrzebujesz diety, która skutecznie Cię odchudzi? A może potrzebujesz diety, która pomoże lub całkowicie wykluczy takie dolegliwości jak: zaparcia, nadciśnienie, Hashimoto, niedoczynność tarczycy, miażdżyca, osteoporoza lub chcesz zregenerować swoje jelita? Napisz do mnie w celu konsultacji, a następnie ułożę dla Ciebie dietę bez drogich, wyszukanych produktów, a także bez skomplikowanych potraw. Koszt diety to 50 zł. Kliknij tutaj, aby zgłosić się do mnie po dietę.

Proszę o udostępnienie artykułu lub jego polubienie – każdemu może się przydać!

Najczęstsze problemy z jelitami

Dolegliwości jelitowe są często diagnozowane. Jelita narażone są na stały kontakt z alergenami dostarczanymi z pożywieniem, syntetycznymi dodatkami do żywności, metalami ciężkimi, drobnoustrojami czy toksycznymi metabolitami. Ponadto za ich właściwe funkcjonowanie odpowiada flora bakteryjna jelit, której równowaga bardzo łatwo może zostać naruszona.

Najczęściej spotykane są przejściowe zaburzenia funkcjonowania jelit, które manifestują się niestrawnością czy biegunkami. Nierzadko występują także zaparcia. Coraz częściej diagnozowane są nietolerancje pokarmowe, które dają szereg objawów jelitowych, a najczęstsze alergeny to białka mleka krowiego czy gluten. Kolejną przyczyną dolegliwości jelitowych są stany zapalne jelit oraz infekcje o podłożu bakteryjnym, wirusowym, pasożytniczym czy grzybiczym. Każde z tych schorzeń wymaga dopasowania właściwego sposobu odżywiania, co z jednej strony ma na celu złagodzenie objawów i wspomożenie terapii, a z drugiej – ograniczenie podaży składników mogących potencjalnie nasilać dolegliwości.

Przeczytaj również: Chcesz mieć gładką, nawilżoną skórę oraz brak cellulitu? Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Dieta w problemach jelitowych – zaparcia i biegunka

Wspólnym zaleceniem w przypadku jakichkolwiek diet przy problemach z jelitami jest sposób spożywania posiłków. Należy zadbać o regularne przyjmowanie niewielkich porcji jedzenia, co ma odciążyć jelita i wyregulować ich pracę. W przypadku zaparć, jak i biegunek bardzo ważne jest właściwe nawodnienie organizmu. W zaparciach ma to ułatwić pobudzające działanie błonnika na perystaltykę jelit, a w przypadku biegunek –zapobiegać odwodnieniu. Poza tym diety w tych dwóch stanach nieco się różnią. Przy zaparciach najważniejsza jest lekkostrawna dieta obfitująca w błonnik. Przy biegunkach natomiast największy nacisk kładziony jest na spożywanie gotowanych potraw o delikatnej konsystencji, dostarczających białka czy rozpuszczalnej frakcji błonnika. Ma to na celu związanie nadmiaru płynów w jelitach i zagęszczenie treści pokarmowej, a także dostarczenie odpowiedniej ilości cennych składników odżywczych. Ma to szczególne znaczenie w przypadku zbyt szybkiego pasażu treści pokarmowej przez jelita i ograniczonego wchłaniania cennych substancji.

Warto przeczytać: Masz problemy ze stawami lub czujesz, że Cię bolą? Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Dieta w problemach jelitowych – wzdęcia

Bardzo częstą dolegliwością jelitową są wzdęcia. Zalecana jest przy nich dieta lekkostrawna, wzbogacona w przyprawy redukujące gazy oraz zioła. Ważne jest unikanie wzdymających potraw, w tym niektórych warzyw czy smażonych posiłków. Często wzdęcia są manifestacją alergii pokarmowych – wtedy należy z diety wykluczyć alergenne produkty. Ważne jest także, aby jeść powoli, starannie przeżuwając każdy kęs i unikając łykania powietrza.

Przeczytaj również: Jak w naturalny sposób poradzić sobie z cukrzycą oraz miażdżycą? Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Dieta w problemach jelitowych – stan zapalny jelit i infekcje

W przypadku stanów zapalnych jelit najlepiej sprawdzi się dieta ubogoresztkowa, czyli dostarczająca niewielkich ilości błonnika. Jest to dieta lekkostrawna, o obniżonej podaży tłuszczów a zarazem wysokobiałkowa i wysokowęglowodanowa. Stany zapalne jelit zaburzać mogą wchłanianie substancji pokarmowych oraz przebiegają często z biegunkami. Dieta musi być więc bardzo odżywcza, aby zapobiec powstaniu niedoborów pokarmowych i wyniszczenia organizmu. Tu także ważne jest regularne spożywanie niewielkich posiłków i unikanie jedzenia tuż przed snem. 

Promocja: Dieta na miesiąc to tylko 50 zł + otrzymasz darmowy poradnik o dolegliwości, którą zaznaczysz w formularzu!

Po wypełnieniu poniższego formularza i opłaceniu zamówienia do 2 dni roboczych otrzymasz dietę wykonaną przez Artura Topolskiego (Specjalista Żywienia) oraz darmowy poradnik.

Proszę o udostępnienie artykułu lub jego polubienie – każdemu może się przydać!