Otyłość, największy problem XXI wieku. Jak z nią wygrać?

Otyłość, największy problem XXI wieku

Otyłość, nadwaga, to problemy z którymi przyszło nam borykać się w dzisiejszych czasach, w kompletnej kontrze do głodu, który to jeszcze kilkadziesiąt lat temu, podczas drugiej wojny światowej, był wszechobecny.

Przykre zjawisko, które zatacza coraz to szersze kręgi, zbiera żniwo w postaci powikłań. Tendencja ta jest rosnąca, w przypadku im kraj bardziej rozwinięty, tym statystyki bardziej porażające. Pytanie nasuwa się samo, czy można położyć kres otyłości? Jak ją leczyć jeśli już nas dopadnie? Żeby móc odpowiedzieć na takie pytania, należy wyjaśnić czym jest otyłość, jakie są jej kryteria i klasyfikacje, przyczyny powstawania, możliwości leczenia dietą itd.

otyłość

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Potrzebujesz diety, która skutecznie Cię odchudzi? A może potrzebujesz diety, która pomoże lub całkowicie wykluczy takie dolegliwości jak: zaparcia, nadciśnienie, Hashimoto, niedoczynność tarczycy, miażdżyca, osteoporoza lub chcesz zregenerować swoje jelita? Napisz do mnie w celu konsultacji, a następnie ułożę dla Ciebie dietę bez drogich, wyszukanych produktów, a także bez skomplikowanych potraw. Koszt diety to 50 zł. Kliknij tutaj, aby zgłosić się do mnie po dietę.

Proszę o udostępnienie artykułu – każdemu może się przydać!

Otyłość jako pojęcie

Otyłość definiowana jest jako jednostka chorobowa, o stanie przewlekłym, polegająca na gromadzeniu się tkanki tłuszczowej w sposób nadmierny. Otyłość klasyfikuje się jako schorzenie pierwotne lub wtórne. Z perspektywy skali BMI (Body Mass Index) dzieli się ją na 5 stopni:

  • stopień I od 30 – 34,9 kg/m kw.
  • stopień II (otyłość kliniczna) od 35 – 39,9 kg/m kw.
  • stopień III (otyłość skrajna) od 40 – 49,9 kg/m kw.
  • stopień IV (otyłość skrajnie olbrzymia) od 50 – 59,9 kg/m kw.
  • stopień V (otyłość super skrajnie olbrzymia) powyżej 60 kg/m kw.

Można również sklasyfikować otyłość pod kątem jej rozmieszczenia:

  • otyłość pośladkowo-udowa (gynoidalna) – typowo spotykana u kobiet o kształcie figury w tzw. Gruszkę. Tkanka tłuszczowa rozlokowuje się na biodrach, udach i pośladkach
  • otyłość brzuszna, inaczej wisceralna (androidalna) – częściej spotykana u mężczyzn, choć nie jest to regułą. Kształt takiej figury porównywany jest do jabłka. Tkanka tłuszczowa rozmieszczona jest głównie w okolic brzucha oraz górnych partii ciała (ramiona, plecy, kark). Jest to dużo bardziej niebezpieczny typ otyłości od gynoidalnej, ponieważ rozlokowana jest wokół jamy brzusznej i najważniejszych, z perspektywy życiowej organów, takich jak wątroba, serce, trzustka, przepona etc.
  • otyłość uogólniona – tyczy się rozłożenia tkanki tłuszczowej w całym ciele
  • otyłość sarkopeniczna – charakterystyczna dla ludzi po 60 roku życia, cechująca się wzrostem masy tłuszczowej przy jednoczesnym ubytku masy i siły mięśniowej

Diagnostyka

Rozpoznawanie stopnia otyłości rozpoczyna się od obliczenia wskaźnika BMI opisanego wyżej. Należy jednak podkreślić iż cechuje on się bardzo ogólnym i niemiarodajnym w niektórych przypadkach wskaźnikiem. Kolejno, oblicza się różnicę w pomiarach tali i bioder dzieląc obwód talii przez obwód bioder. Tym wskaźnikiem, zwanym WHR, określa się czy i z jakim rodzajem otyłości mamy do czynienia. Tak oto:

  • u kobiet gdy przekroczy 0,7 , gdy osiągnie 0,85 i więcej, diagnozuje się otyłość wisceralna, a poniżej gynoidalna;
  • u mężczyzn gdy przekroczy 0,9, gdy osiągnie 1,0 i więcej, mówimy wówczas o otyłości wisceralnej, a poniżej gynoidalna.

Uprostszoną metodą diagnostyczną jest po prostu zmierzenie obwodu pasa. Przyjęte normy wskazują otyłość wisceralna, gdy pas u kobiet wynosi więcej niż 88cm, a u mężczyzn więcej niż 102 cm w obowodzie. Czasem wykonuje się diagnostykę fałdomierzem, mierząc grubość fałdów skórno-tłuszczowych koło pępka, na udzie, pod łopatka, oraz na tricepsie określając zawartość procentową tkanki tłuszczowej w organizmie. Takie wartości będą wartościami orientacyjnymi. Jednak najczęściej stosowaną, najdokładniejszą i zarazem najnowszą metodą stosowaną przez dietetyków jest BIA. Bioimpedancja eletryczna, wykorzystywana do analizy składu ciała, to użycie specjalnego urządzenia, czy też wagi, z wbudowanymi elektrodami, która mierzy przewodzenie prądu. Tkanki w organizmie w różnym stopniu przewodzą prąd, dzięki czemu idzie zmierzyć ilość tkanki tłuszczowej, mięśniowej, czy też kostnej, przy okazji mierząc jeszcze inne parametry.
Otyłość stwierdza się u kobiet gdy zawartość tkanki tłuszczowej wynosi więcej niż 30%, a u mężczyzn więcej niż 25%.

Co mówią statystyki?

Światowa Organizacja Zdrowia WHO bije na alarm. Otyłość została okrzyknięta jedną z najpoważniejszych i głównych chorób cywilizacyjnych naszych czasów. Liczba ludzi dotkniętych otyłością, na przestrzeni 20 lat wzrosła trzykrotnie. Tendencja jest nadal wzrostowa i dotyczy krajów najwyżej rozwiniętych. Ponad 50% Europejczyków dotkniętych jest tym problemem. Coraz częściej dotyka on również dzieci. WHO podaje, że aż 20% dzieci charakteryzuje się za dużą masą ciała, a aż 1/3 lasyfikuje się wg statystyki jako otyłe. W Polsce sytuacja nie przedstawia się najlepiej. Według danych z 2014 roku, 51% Polaków zmaga się z nadwagą, a 17% jest otyłych, z czego część to otyłość olbrzymia. Centrum Badania Opinii Społecznej, oparła badania na wskaźniku BMI,z których wynika, że górują mężczyźni oraz osoby starsze. Powołując się na dane Instytutu Żywności i Żywienia z roku 2012, polskie dzieci i młodzież, plasują się z wynikiem 16% nadwagi lub otyłości . Co roku 1,5 miliona osób zostaje przygotowanych do operacji bariatrycznych, czyli chirurgicznych metod leczenia otyłości olbrzymiej. Te zatrważające dane biją na alarm, aby pochylić się nad edukacją społeczeństwa. Kluczem do poprawienia się świadomości są wszelakie działania mające na uwadze przede wszystkim profilaktykę. Warto postawić na zdrowie u podstaw, czyli edukacje i uświadamianie najmłodszych, jednak bez zapominania o rodzicach, od których to zależy co ląduje w koszu marketowym na zakupach, a później na dziecięcym talerzu, oraz jakie wzorce są przekazywane. Dlatego ważną rolę odgrywają kampanie społeczne, czy darmowe porady dietetyczne w przychodniach zdrowia.

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Nie wiesz, który preparat jest odpowiedni dla Ciebie? Kliknij tutaj, aby wyszukać po swojej dolegliwości.

Przyczyny statystycznej otyłości

Czynników zazwyczaj jest więcej niż jeden. Zdarzają się genetyczne, środowiskowe czy psychologiczne. Podstawową przyczyną nadmiernego odkładania się tkanki tłuszczowej w organizmie jest zbyt duża dawka energii pochodząca z przyjmowanego pożywienia przy za niskiej aktywności fizycznej. Dodatkowo podjadanie słodyczy czy słonych przekąsek, popijanych kolorowymi napojami gazowanymi, lub alkoholem. Kolejno można wymieniać jedzenie na stojąco, w pośpiechu, bez odpowiedniego przeżuwania w jamie ustnej, gdzie następują pierwsze procesy trawienne. Często przy szybkim jedzeniu, mózg z opóźnieniem dostaje informację, że organizm jest już syty, a my w tym czasie pochłaniamy kolejne porcje. Stan przyjemności z konsumpcji, często wysoko przetworzonych posiłków podkręcają reklamy, zachęcające do sięgania po przekąski, które trafiają głównie do podatnych na te bodźce dzieci oraz osoby o siedzącym, kanapowym trybie życia z pilotem w ręku. Oprócz diety, pośrednio przyczyny mogą tkwić w zaburzeniach hormonalnych związanych z tarczycą, chorobami metabolicznymi czy tez genetycznymi, lub zażywanie leków. Przyczyny mogą też tkwić w zaburzonym uczuciu sytości , związanej z rozchwianymi poziomami hormonów:

– leptyny – wydalanej przez tkankę tłuszczową, która informuje mózg o stanie aktualnych magazynów z zapasami energii. Jest też odpowiedzialna za hamowanie tłuszczu w tkance na poziomie komórek, produkcja jej w ciele jest wprost proporcjonalna do ilości tkanki tłuszczowej (dużo tkanki tłuszczowej- dużo leptyny). Za przyczynę rozwijania się nadwagi i tycia uważa się leptynoodporność. Przy długotrwałym wysokim poziomie tego hormonu, mózg przestaje odpowiadać na sygnały i zaczyna traktować ten stan, jako stan głodówki, domagając się podjadania. Jest to proces analogiczny do insulinoodporności.

– greliny – hormonu głodu, czyli przeciwieństwa leptyny. Miejscem jej powstawania jest żołądek. Gdy jej poziom jest stale podniesiony, odczuwa się stale uczucie głodu i braku nasycenia pomimo przyjmowania posiłków. Z wiekiem tendencja do rozchwiania hormonów wzrasta, a co za tym idzie, skłonność do tycia. Na przykład u mężczyzn przy spadku poziomu testosteronu, zmniejsza się tkanka mięśniowa, a u kobiet przy braku równowagi min. estrogenów, spowalnia metabolizm.
Nie bez znaczenia zostaje wpływ takich czynników jak nadmiar wszechobecnego stresu, a co za tym idzie brak snu , czy obecność toksyn. Przy zaburzeniach ze snem rozregulowują się poziomy kortyzolu, leptyny i greliny. Szukanie ukojenia w jedzeniu, jako w formie przyjemności, zwłaszcza objadanie się słodyczami, które wpływają na wyrzut dopaminy w mózgu. Już w życiu płodowym, kształtowane są predyspozycje do otyłości, a dieta mamy jest kluczowa w zdrowiu dziecka. Także pierwsze 3 lata z życia dziecka mają duże znaczenie dla jego zdrowia.

Dieta w nadwadze i otyłości

Taka dieta powinna zostać spersonalizowana, pod kątem nie tylko energetycznym, ale również pod kątem zbilansowania witamin, składników mineralnych, dobrej jakości białka, błonnika pochodzenia roślinnego, różnych kwasów tłuszczowych. Żywność taka powinna być jak najmniej przetworzona.. Warto zastosować zasadę mniejszych ilości posiłków oraz wydłużenia czasu pomiędzy nimi. Jedzenie częste, wg zasady 5 posiłków podkręca metabolizm, ale nie sprawdza się jednak u
wszystkich. Wraz z większym metabolizmem, rośnie poziom glukozy i insuliny. Wyniki badań wykazały, iż rzadsze jedzenie nie spowodowało wzrostu uczucia głodu, a wręcz przeciwnie. Takie osoby nie odczuwały go, a stężenia hormonów były pod kontrolą. Alternatywnie stosuje się okresowe poszczenie, polegające na odżywianiu się tylko w wyznaczonym czasie, w tak zwanym oknie żywieniowym. Dieta ketogeniczna, wpisująca się również w ten model, polega na maksymalnym ograniczeniu węglowodanów na rzecz tłuszczu i białka. Warzywa powinny być spożywane kilka razy dziennie. Praktycznie w każdym posiłku, oraz ograniczenie węglowodanów prostych, a dodanie tych złożonych. Konieczne jest zrezygnowanie ze słodyczy, słodkich napojów na rzecz nawodnienia wodą. Rezygnacja ze soków,  wyrobów cukierniczych oraz pieczywa z białej mąki, na rzecz razowego, pełnoziarnistego pieczywa, kasz, ryżu etc. Dobrym źródłem białka są ryby i owoce morza, jaja, mięso oraz rośliny strączkowe. Przeciwzapalne kwasy omega 3 najczęściej występują w zbyt małej ilości w organizmie, a pro zapalne omega 6 w nadmiarze. Źródłem bogatym w omega 3 jest tran i tłuste ryby morskie. Dobrej jakości tłuszcz taki jak olej kokosowy, smalec czy masło klarowane mogą zostawać poddane obróbce cieplnej, a na zimno poleca się olej z wiesiołka, rydzowy, lniany, z czarnuszki, oraz oliwę z oliwek.

Ujęcie holistyczne

Jeśli wprowadzenie pojedynczych zmian, takich jak aktywność fizyczna, tudzież dieta, nie przynosi większych rezultatów, należy spojrzeć holistycznie. Taka zmiana powinna odbywać się pod okiem lekarza, dietetyka, trenera personalnego, fizjoterapeuty oraz psychologa. Sami dla siebie możemy zadbać o zdrowy sen, eliminacje toksyn, hartowanie poprzez morsowanie, które również poprawia krążenie i zwiększa ilość brunatnej tkanki tłuszczowej odpowiedzianej za wydatkowanie energii i eliminacje białej tkanki tłuszczowej. Nie sposób nie nadmienić o mikroflorze jelit. To tu się tak na prawdę wszystko zaczyna. Nie właściwy skład mikroflory ma swoje podstawy w rozwijaniu się otyłości. Zwłaszcza jeśli dochodzi do zaburzenia proporcji bakterii, gdzie przewagę biorą te z rodzaju Firmicutes nad bakteriami z rodzaju Bacteroides. Mikrobiota jelit ma swój czynny udział w rozpadzie składników odżywczych, co za tym idzie ma wpływ na wchłanialność cholesterolu oraz węglowodanów. U osób otyłych ten system nie działa prawidłowo, a mianowicie mikroflora pożyteczna jest uboga, a kontrolę w jelitach przejmuje mikroflora patogenna. Dlatego warto posiłkować się probiotykami i prebiotykami.

Możliwe powikłania

Otyłość, zwłaszcza nieleczona, daje konsekwencje w układzie sercowo – naczyniowym tj:

  • nadciśnienie tętnicze;
  • miażdżyca;
  • żylaki;
  • choroba wieńcowa;
  • zwał serca;
  • udar mózgu;
  • cukrzyca typu 2 – zwłaszcza przy otyłości wisceralnej.

Oraz inne problemy zdrowotne takie jak kamica żółciowa, stłuszczenie wątroby, refluks żołądkowo- przełykowy, zespół bezdechu sennego oraz astmę. Problemy nowotworowe również łączą się z otyłością, zwłaszcza rak jelita grubego, pęcherzyka żółciowego, trzustki, wątroby, błony śluzowej macicy, piersi oraz jajników. Tkanka tłuszczowa może wywołać zaburzenia hormonalne oraz problemy z płodnością. Często obserwuje się braki witaminowe, min. witaminy D, co w dalszej konsekwencji prowadzi do osteoporozy. Obciążenie dużym balastem wagowym, nadwyręża stawy biodrowe, kolana i kręgosłup, prowadząc w skrajnościach do niepełnosprawności. Nie bez wpływu pozostaje też na psychikę człowieka. Funkcjonowanie w grupach społecznych jest zaburzone, często eliminuje ludzi z aktywnego życia zawodowego, co w konsekwencji prowadzi do zamknięcia się w "czterech ścianach". To natomiast kończy się depresją, stanami lękowymi oraz poczuciem winy.

Reasumując

Nadwaga, a finalnie otyłość, to bardzo podstępne schorzenie, o charakterze globalnym. Niestety, nie jest ono wprost proporcjonalne do stopnia odżywienia ciała, a wręcz przeciwnie. Społeczeństwo jest otyłe i niedożywione zarazem. Dbajmy o profilaktykę i świadomość ludzką. Skierujmy swoją uwagę na leczenie holistyczne, by odnieść zwycięski sukces. Jeśli już mamy problemy i borykamy się z którymś ze stadiów otyłości, pamiętajmy o dobrej diecie, aktywności fizycznej, dobrym stanie mikrobioty jelit, zdrowym śnie, odreagowaniu stresu, i eliminacji toksyn. Bądźmy dla siebie dobrzy.

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Co zyskasz dzięki diecie mojego autorstwa? Nie tylko się odchudzisz, ale również pozbędziesz się w pełni lub zminimalizujesz objawy: zaparć, nadciśnienia, Hashimoto, niedoczynności tarczycy, miażdżycy, osteoporozy oraz zregenerujesz swoje jelita pozbywając się biegunek, czy wzdęć! Ponadto każda moja dieta ma odpowiednie dla Ciebie ilości witamin i minerałów, co nie tylko poprawia odporność i dodaje energii, ale również wpływa na pozytywne funkcjonowanie Twojego organizmu. Formularz do zamówienia diety znajdziesz na końcu tej strony.

Efekty i opinie moich pacjentek

1. Kasia M. (33 lata, Nowy Sącz)

“Moja przygoda z dietą od Artura Topolskiego zaczęła się od narodzin mojego pierwszego dziecka. Gdy skończyłam karmić postanowiłam wziąć się za siebie. Nie mogłam znieść swojego wyglądu w lustrze. Na podstawie krótkiej ankiety Artur stworzył dla mnie jadłospis, który składał się z 28 przepisów, stosowałam go przez miesiąc, a następnie zgłosiłam się zgodnie z zaleceniem po nowy. Drugi zestaw stosowałam dwa miesiące. Rezultat był wspaniały, udało mi się schudnąć aż 15 kilogramów. Do tego zaobserwowałam, że mam silniejsze włosy i paznokcie. Mam również więcej energii i wigoru. Przepisy były proste do wykonania, a przede wszystkim bardzo smaczne.”

2. Aga W. (35 lat, Warszawa)

“Chciałam podziękować Arturowi za świetną dietę, dzięki której uzyskałam to, co od lat mogłam sobie tylko wymarzyć. Miałam stały kontakt z Arturem, na bieżąco pisałam mu o swoich efektach. Pewnego razu spytał mnie, czy może udostępnić moją metamorfozę, oczywiście się zgodziłam, aby zmotywować innych do działania. Dieta to podstawa, a Artur Wam w tym pomoże!”

Pozostałe opinie moich klientek:

Jak tworzę dla Was diety?

Wszystkie uwagi, jakie od Was uzyskałem w czasie mojej pracy z pacjentkami, zebrałem w jedną całość i stworzyłem własną dietę, która wychodzi naprzeciw Waszym oczekiwaniom. Przede wszystkim wyeliminowałem wszystkie aspekty, które Wam się nie podobały. Moja dieta bazuje na wszystkich naukowo potwierdzonych metodach prawidłowego odżywiania osób zdrowych oraz chorych. Dlatego też moje diety nie tylko odchudzają, ale również pomagają na wiele dolegliwości takich jak: zaparcia, nieżyt żołądka, nadciśnienie tętnicze, osteoporoza, miażdżyca, niedoczynność tarczycy lub Hashimoto.

Ponadto jadłospis składa się z produktów ogólnodostępnych, których cena jest niska. Dlatego też nie będziecie musieli wiele wydawać na produkty do swojej diety. Dzięki informacją, które podajecie mi w formularzu na końcu tej strony tworzę dla Was indywidualną dietę uwzględniającą choroby, alergie pokarmowe oraz tryb życia. Taka dieta nie tylko stanie się skuteczna, ale również lubiana i smaczna.

Jakie dolegliwości możesz ograniczyć stosując plan żywienia mojego autorstwa?

  • Zaparcia;
  • Biegunka, wzdęcia – regeneracja jelit;
  • Nieżyt żołądka;
  • Nadciśnienie tętnicze;
  • Osteoporoza;
  • Miażdżyca;
  • Otyłość;
  • Niedoczynność lub Hashimoto.

Dlaczego nie warto tworzyć diety na własną rękę?

Diety, które tworzycie na własną rękę najczęściej nie uwzględniają wielu ważnych elementów prawidło zbilansowanej diety. W wyniku stosowania własnej diety mogą pojawić się problemy z metabolizmem, efekt jojo, niedobór witamin, minerałów oraz problemy ze zdrowiem.

Najważniejsze informacje o mojej diecie.

1. Osoby, które mają mało czasu na przygotowanie dietetycznych dań, mogą wybrać opcję szybkich posiłków, których wykonanie zajmuje około 20 minut.

2. Każdy posiłek zawiera szczegółową instrukcję przyrządzenia.

3. Możesz wybrać dietę na odchudzanie, utrzymanie wagi, przybranie na masie, a ponadto możesz wyeliminować dolegliwości związane z zaparciami, nieżytem żołądka, biegunką, wzdęciami, miażdżycą, Hashimoto, niedoczynnością tarczycy, nadciśnieniem tętniczym lub osteoporozą.

4. Po wypełnieniu ankiety jesteś w stałym kontakcie ze mną, czuwam nad Twoimi postępami.

5. Jeśli masz alergię, to ułożę dla Ciebie dietę tak, aby wykluczyć alergeny z pożywienia.

6. Dieta jest dostosowana do suplementów, które przyjmujesz.

7. Każda dieta jest indywidualnie zbilansowana w wartości odżywcze, witaminy i minerały, tak aby zawierała ona wszystkie składniki potrzebne Twojemu organizmowi.

8. Wszystkie rodzaje diet oparte są na potwierdzonych naukowo metodach.

9. Dzięki diecie powinieneś tracić około 0,5 – 1,5 kg tygodniowo (kwestia indywidualna). 

Promocja: Dieta na miesiąc to tylko 50 zł.

Po wypełnieniu poniższego formularza i opłaceniu zamówienia do 2 dni roboczych otrzymasz dietę wykonaną przez Artura Topolskiego (Specjalista Żywienia).


Źródło:

Może Ci się jeszcze spodobać...