Melatonina - Jak ją stosować, aby wygrać z bezsennością?

Która melatonina jest najlepsza? Zobacz, jak działa ona na Twój organizm! Poprawia sen, przyspiesza zasypianie i pomaga w depresji

Melatonina sprawdza się jeśli masz zaburzenia snu o różnorakim charakterze. Bezsenność, czy problemy z zasypianiem to powszechnie zgłaszana dolegliwość. W Europie dotyczy ona około 20% ludzi. Jeśli występują jedynie okazyjnie i najczęściej są konsekwencją narażenia na stres – powinna wystarczyć zmiana trybu życia na nieco bardziej uregulowany. Jeśli jednak zaburzenia snu utrzymują się w czasie – warto pomyśleć o bardziej zaawansowanych rozwiązaniach. Na jednym biegunie farmakoterapii mamy mało skuteczne preparaty ziołowe, które mogą działać na początku suplementacji, jednak z czasem okazują się być nieskuteczne. Na drugim biegunie znajdują się wydawane na receptę leki nasenne, które mogą powodować uzależnienie, a z racji silnego działania mogą negatywnie wpływać na aktywność w ciągu dnia. Na szczęście jest alternatywny wybór dla obu tych opcji – mowa o melatoninie.

Powinnaś również przeczytać: Jak zyskać silne włosy, brak cellulitu i młodszą skórę? Kliknij, aby sprawdzić i działaj szybko!

Melatonina – Ważne informacje.

Zaburzenia snu mogą mieć dwojaki charakter, mogą bowiem dotyczyć problemów z samym zaśnięciem, jak i problemów z utrzymaniem ciągłości snu w ciągu całej nocy. Fizjologicznie rytm czuwania i snu regulowany jest obecnością lub brakiem światła, co w bezpośredni sposób przekłada się na aktywność szyszynki. Ten gruczoł wydzielania wewnętrznego zlokalizowany w mózgu wydziela melatoninę – naturalny hormon warunkujący głęboki sen. Szczyt wydzielania melatoniny przypada na okres między godziną 24 a 3 w nocy.

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Nie wiesz, który preparat jest odpowiedni dla Ciebie? Kliknij tutaj, aby wyszukać po swojej dolegliwości.

Zaburzenia rytmu dnia i nocy, a także obniżony poziom melatoniny nie manifestują się wyłącznie problemami ze snem, ale także konsekwencjami braku właściwego odpoczynku nocnego:

  • przewlekłym zmęczeniem;
  • drażliwością;
  • dezorientacją;
  • chronicznymi bólami głowy;
  • zaburzeniami żołądkowo – jelitowymi i spadkiem apetytu;
  • zaburzeniami koncentracji i pamięci;
  • zaburzeniami hormonalnymi;
  • schorzeniami układu sercowo – naczyniowego.

Powinnaś również przeczytać: Jak ziołami pozbyć się depresji oraz stresu? Kliknij, aby przeczytać.

Zastosowanie w takim przypadku suplementacji melatoniną w dawce 3 mg dziennie to najlepsze rozwiązanie. Melatonina wpływa korzystnie zarówno na jakość, jak i długość snu, zauważalnie poprawiając komfort odpoczynku nocnego. Okazuje się jednak, że melatonina wywiera szereg innych korzystnych oddziaływań na zdrowie. Oto one:

  • Spowalnianie procesów starzenia, głównie w oparciu o wysoki potencjał antyoksydacyjny i neutralizację wolnych rodników.
  • Wspomaganie odporności.
  • Wspomaganie terapii depresji czy schizofrenii.
  • Ograniczenie zachorowalności na nowotwory sutka, prostaty, odbytnicy, endometrium, płuc, żołądka czy tarczycy.
  • Wspomaganie terapii chorób neurodegeneracyjnych, np. choroby Alzheimera.

W celu uregulowania rytmu okołodobowego, melatonina powinna być przyjmowana regularnie i zażywana na około godzinę przed snem. Nie należy przerwać suplementacji z dnia na dzień, a stopniowo redukować dawkę.

Przeczytaj również: Jak skutecznie usunąć grzyby typu Candida? Kliknij, aby się dowiedzieć.

Melatonina – Co wykazały badania naukowe na pacjentach?

Wpływ melatoniny na sen był przedmiotem wielu badań klinicznych. W metaanalizie danych dostępnych w bazach medycznych, przeprowadzonej w 2013 roku przez “University of São Paulo Medical Schoo”, przeanalizowano 268 badań dotyczących wpływu suplementacji melatoniny na sen u dzieci i dorosłych. Zaobserwowano korzystny wpływ melatoniny zarówno na długość, jak i jakość snu. Im wyższe były stosowane dawki melatoniny, tym bardziej znamienny był efekt suplementacji. Cała analiza dostępna jest pod linkiem.

Podobnej analizy danych dokonano w 2014 roku przez “Nutrition Journal”, biorąc pod uwagę wyniki 35 badań, w których pacjenci podzieleni byli na następujące grupy: pracujący na nocną zmianę, osoby cierpiące na bezsenność oraz zdrowi ochotnicy. W każdej z wymienionych grup zaobserwowano znaczący wpływ melatoniny na poprawę jakości snu. Aż 85 procent pacjentów zgłaszało znaczną poprawę nie tylko czasu potrzebnego na zaśnięcie, ale również rzadziej budzili się w nocy. Oryginalną dokumentację z tych badań znajdziesz tutaj

Kolejny przegląd literatury fachowej dotyczył wpływu melatoniny na jakość snu u osób cierpiących na pierwotna bezsenność. U pacjentów z pierwotną bezsennością, spowodowaną nieregularnym trybem życia i ekspozycją na stres, melatonina wpłynęła korzystnie na każdy etap snu. Dokumentację z tego badania znajdziesz tutaj.

W 2016 roku przeanalizowano natomiast wpływ melatoniny na jakość i długość snu u pacjentów onkologicznych, u których bardzo często stwierdzane są zaburzenia snu. Analiza to została przeprowadzona przez “Indian Journal of Palliative Care”. W grupie 50 pacjentów w wieku od 20 do 65 lat stwierdzono poprawę jakości i długości snu po trwającej 14 dni suplementacji melatoniny w dawce 3 mg dziennie. Oryginalną dokumentację z tego badania znajdziesz tutaj

Jaki preparat z melatoniną przyjmować, aby osiągnąć podobne efekty, co w wyżej przytoczonych badaniach?

Preparatów z melatoniną jest w sprzedaży bardzo wiele, ale większość z nich nie przynosi korzystnych efektów ze względu na małą dawkę lub brak certyfikatów, czy zatwierdzenia substancji czynnej przez GIS. Przede wszystkim w większości badań, na podstawie których napisałem ten artykuł, stosowano preparaty oparte na melatoninie o dawce 3 mg. Kolejnym ważnym aspektem jest rodzaj melatoniny, najwyższą skutecznością charakteryzuje się N-acetylo-5-metoksytryptamina. Warto zwrócić uwagę na rodzaj melatoniny oraz dawkę, tylko to warunkuje prawidłowe działanie preparatu, czyli poprawia jakość snu, ułatwia zasypianie, wzmacnia odporność oraz pomaga przy depresji. Aby dowiedzieć się więcej o sprawdzonym przeze mnie oraz zatwierdzonym przez GIS produkcie kliknij tutaj.


Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Co zyskasz dzięki diecie mojego autorstwa? Nie tylko się odchudzisz, ale również pozbędziesz się w pełni lub zminimalizujesz objawy: zaparć, nadciśnienia, Hashimoto, niedoczynności tarczycy, miażdżycy, osteoporozy oraz zregenerujesz swoje jelita pozbywając się biegunek, czy wzdęć! Ponadto każda moja dieta ma odpowiednie dla Ciebie ilości witamin i minerałów, co nie tylko poprawia odporność i dodaje energii, ale również wpływa na pozytywne funkcjonowanie Twojego organizmu. Formularz do zamówienia diety znajdziesz na końcu tej strony.

Efekty i opinie moich pacjentek

1. Kasia M. (33 lata, Nowy Sącz)

“Moja przygoda z dietą od Artura Topolskiego zaczęła się od narodzin mojego pierwszego dziecka. Gdy skończyłam karmić postanowiłam wziąć się za siebie. Nie mogłam znieść swojego wyglądu w lustrze. Na podstawie krótkiej ankiety Artur stworzył dla mnie jadłospis, który składał się z 28 przepisów, stosowałam go przez miesiąc, a następnie zgłosiłam się zgodnie z zaleceniem po nowy. Drugi zestaw stosowałam dwa miesiące. Rezultat był wspaniały, udało mi się schudnąć aż 15 kilogramów. Do tego zaobserwowałam, że mam silniejsze włosy i paznokcie. Mam również więcej energii i wigoru. Przepisy były proste do wykonania, a przede wszystkim bardzo smaczne.”

2. Aga W. (35 lat, Warszawa)

“Chciałam podziękować Arturowi za świetną dietę, dzięki której uzyskałam to, co od lat mogłam sobie tylko wymarzyć. Miałam stały kontakt z Arturem, na bieżąco pisałam mu o swoich efektach. Pewnego razu spytał mnie, czy może udostępnić moją metamorfozę, oczywiście się zgodziłam, aby zmotywować innych do działania. Dieta to podstawa, a Artur Wam w tym pomoże!”

Pozostałe opinie moich klientek:

Jak tworzę dla Was diety?

Wszystkie uwagi, jakie od Was uzyskałem w czasie mojej pracy z pacjentkami, zebrałem w jedną całość i stworzyłem własną dietę, która wychodzi naprzeciw Waszym oczekiwaniom. Przede wszystkim wyeliminowałem wszystkie aspekty, które Wam się nie podobały. Moja dieta bazuje na wszystkich naukowo potwierdzonych metodach prawidłowego odżywiania osób zdrowych oraz chorych. Dlatego też moje diety nie tylko odchudzają, ale również pomagają na wiele dolegliwości takich jak: zaparcia, nieżyt żołądka, nadciśnienie tętnicze, osteoporoza, miażdżyca, niedoczynność tarczycy lub Hashimoto.

Ponadto jadłospis składa się z produktów ogólnodostępnych, których cena jest niska. Dlatego też nie będziecie musieli wiele wydawać na produkty do swojej diety. Dzięki informacją, które podajecie mi w formularzu na końcu tej strony tworzę dla Was indywidualną dietę uwzględniającą choroby, alergie pokarmowe oraz tryb życia. Taka dieta nie tylko stanie się skuteczna, ale również lubiana i smaczna.

Jakie dolegliwości możesz ograniczyć stosując plan żywienia mojego autorstwa?

  • Zaparcia;
  • Biegunka, wzdęcia – regeneracja jelit;
  • Nieżyt żołądka;
  • Nadciśnienie tętnicze;
  • Osteoporoza;
  • Miażdżyca;
  • Otyłość;
  • Niedoczynność lub Hashimoto.

Dlaczego nie warto tworzyć diety na własną rękę?

Diety, które tworzycie na własną rękę najczęściej nie uwzględniają wielu ważnych elementów prawidło zbilansowanej diety. W wyniku stosowania własnej diety mogą pojawić się problemy z metabolizmem, efekt jojo, niedobór witamin, minerałów oraz problemy ze zdrowiem.

Najważniejsze informacje o mojej diecie.

1. Osoby, które mają mało czasu na przygotowanie dietetycznych dań, mogą wybrać opcję szybkich posiłków, których wykonanie zajmuje około 40 minut.

2. Każdy posiłek zawiera szczegółową instrukcję przyrządzenia.

3. Możesz wybrać dietę na odchudzanie, utrzymanie wagi, przybranie na masie, a ponadto możesz wyeliminować dolegliwości związane z zaparciami, nieżytem żołądka, biegunką, wzdęciami, miażdżycą, Hashimoto, niedoczynnością tarczycy, nadciśnieniem tętniczym lub osteoporozą.

4. Po wypełnieniu ankiety jesteś w stałym kontakcie ze mną, czuwam nad Twoimi postępami.

5. Jeśli masz alergię, to ułożę dla Ciebie dietę tak, aby wykluczyć alergeny z pożywienia.

6. Dieta jest dostosowana do suplementów, które przyjmujesz.

7. Każda dieta jest indywidualnie zbilansowana w wartości odżywcze, witaminy i minerały, tak aby zawierała ona wszystkie składniki potrzebne Twojemu organizmowi.

8. Wszystkie rodzaje diet oparte są na potwierdzonych naukowo metodach.

9. Dzięki diecie powinieneś tracić około 0,5 – 1,5 kg tygodniowo (kwestia indywidualna). 

Promocja: Dieta na miesiąc to tylko 50 zł.

Po wypełnieniu poniższego formularza i opłaceniu zamówienia do 2 dni roboczych otrzymasz dietę wykonaną przez Artura Topolskiego (Specjalista Żywienia).

Może Ci się jeszcze spodobać...