Chrom - Pomaga przy cukrzycy i usprawnia serce. Jak go stosować?

Chrom – niezwykle istotny pierwiastek! Pomaga przy cukrzycy i usprawnia serce

Chrom – niezbędny pierwiastek dla każdego z nas

Chrom to pierwiastek powszechnie występujący w przyrodzie, który niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wchłaniany jest on przez skórę, układ oddechowy oraz pokarmowy. Nie ustalono dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek, natomiast znane jest uśredniona podaż chromu w diecie w krajach europejskich. Szacowana jest ona na około 30 – 100 mikrogramów i ilość ta jest zupełnie wystarczająca.

Proszę o udostępnienie artykułu – każdemu może się przydać!

Chrom – komu jest najbardziej potrzebny?

Mimo, iż wchłanianie chromu z przewodu pokarmowego jest niewielkie i wynosi około 3%, dieta najczęściej dostarcza wystarczające ilości tego pierwiastka. Jednak szczególną uwagę na zapewnienie odpowiedniej podaży chromu zwrócić powinny osoby o zwiększonym zapotrzebowaniu na ten pierwiastek:

  • osoby chorujące na cukrzycę
  • osoby na diecie bogato-węglowodanowej
  • nadużywający alkoholu
  • sportowcy
  • osoby odchudzające się
  • osoby cierpiące na schorzenia przewodu pokarmowego bądź nerek

Osoby te powinny zadbać o włączenie do diety produktów bogatych w chrom. Mowa zwłaszcza o pełnoziarnistych produktach zbożowych, drożdżach, strączkach, jajach, serach i mięsie. Inne składniki diety dostarczające dużych ilości chromu to skorupiaki, ryby, orzechy brazylijskie czy kakao. Aby nie ograniczać i tak już niewielkiej przyswajalności chromu z diety, nie należy łączyć wymienionych pokarmów z węglowodanami prostymi, cynkiem czy żelazem. Korzystnie na wchłanianie chromu wpływa natomiast witamina C oraz aminokwasy – glicyna i kwas asparaginowy.

Artur Topolski (Specjalista Żywienia): Potrzebujesz diety, która skutecznie Cię odchudzi bez wyrzeczeń? A może potrzebujesz diety, która pomoże przy cukrzycy, nadciśnieniu lub chorej tarczycy? Napisz do mnie w celu darmowej konsultacji, aby to zrobić kliknij tutaj. 

Rola chromu w organizmie i skutki niedoboru

Chrom kojarzony jest przede wszystkim w regulacja gospodarki węglowodanowej – warunkuje on prawidłowy transport glukozy do komórek i zwiększa ich wrażliwość na działanie insuliny. Ma to szczególne znaczenie u osób cierpiących na cukrzycę typu II, u których chrom wspomaga normalizację glikemii, a zatem terapię cukrzycy. Osoby cierpiące na cukrzycę często doświadczają także zaburzeń gospodarki lipidowej – te także podlegają normalizacji pod wpływem chromu. Ponadto pierwiastek ten minimalizuje ryzyko rozwoju późnych powikłań cukrzycy, takich jak neuropatie, uszkodzenie nerek, uszkodzenie wzroku, miażdżyca czy nadciśnienie. Natomiast osoby z grupy ryzyka zachorowania na cukrzycę mogą liczyć na profilaktyczne działanie chromu.

Chrom nie wpływa jedynie na gospodarkę węglowodanową, ale także białkową i lipidową. Chrom hamuje także apetyt na słodycze i dlatego jest cennym składnikiem preparatów na odchudzanie. Ponadto chrom neutralizuje wolne rodniki, normalizuje poziom cholesterolu oraz wspomaga pracę układu nerwowego.

Niedobory chromu najczęściej dotyczą osób o zwiększonym zapotrzebowaniu na ten pierwiastek i manifestują się głównie pod postacią:

  • hiperglikemii i hipercholesterolemii
  • drażliwości i stanów depresyjnych
  • osłabienie i zmęczenie
  • bóle głowy
  • pogorszenie kondycji włosów i paznokci
  • zaburzenia czucia w palcach i mrowienie

Powinnaś również przeczytać: Jak zyskać silne włosy, brak cellulitu i młodszą skórę? Kliknij, aby sprawdzić i działaj szybko!

Właściwości chromu potwierdzone badaniami klinicznymi

Najwięcej badań klinicznych dotyczy wpływu chromu na zdrowie diabetyków. W badaniu przeprowadzonym w 2016 roku zbadano wpływ suplementacji chromu na poziom glukozy i cholesterolu u chorych na cukrzycę. W metaanalizie przeanalizowano liczne badania, w których suplementowano chrom w bardzo różnych dawkach – od 42 do nawet 1000 mikrogramów na dzień, a czas trwania eksperymentu wynosił od 30 do 120. Zauważono redukcję poziomu glikemii oraz cholesterolu, co może okazać się pomocne w terapii cukrzycy. Oryginalną dokumentację znajdziesz w kliknij tutaj.

W innej analizie poddano badaniu 39 osób chorujących na cukrzycę, o średniej wieku 73 lata. Na skutek suplementacji chromu w dawce 200 mikrogramów dwa razy dziennie przez okres trzech tygodni zauważono spadek poziomu glukozy we krwi średnio ze 190 mg/ dl do 150 mg/ dl. Lepszą kontrolę glikemii potwierdziło także niższe stężenie hemoglobiny glikowanej, która jest markerem poziomu glikemii z poprzednich 6 tygodni. Poziom HbA1c spadł średnio z 8,2% do 7,6 %, zaś poziom cholesterolu spadł z 235 do 213 mg/ dl, a trójglicerydów – z 152 do 136 mg/ dl. Badanie dostępne jest pod linkiem.

Kolejne badanie dotyczyło wpływu poziomu chromu w organizmie na rozwój insulinooporności. Porównanie stężeń chromu we krwi u osób zdrowych oraz cierpiących na cukrzycę typu II wykazało znacznie niższe stężenia chromu u diabetyków, co wskazywać może na przyczynę rozwoju insulinooporności. Po zastosowaniu suplementacji 30 mikrogramów chromu przez okres dwóch miesięcy wykazano spadek poziomu insulinooporności. Oryginalną dokumentację z tego badania znajdziesz w kliknij tutaj

Osoby cierpiące na cukrzycę doświadczają niekiedy tzw. cichego niedokrwienia mięśnia sercowego, manifestującego się wydłużonym odcinkiem QT i mogącym prowadzić do poważnych zaburzeń rytmu serca, a nawet zgonu. W badaniu przeprowadzonym na grupie 60 pacjentów z cukrzycą wykazano, iż suplementacja chromem w dawce 200 mikrogramów skraca odcinek QT, natomiast zaprzestanie suplementacji nie powodowało dalszego korzystnego wpływu na pracę serca. Więcej o badaniu przeczytać można pod linkiem.

Chrom – Który wybrać, aby osiągnąć zbliżone efekty, co w badaniach naukowych?

Zgodnie z badaniami naukowymi należy przyjmować około 200 µg chromu dziennie. Przy tej dawce osiągniemy efekty, które zostały potwierdzone przez naukowców w procesie wykonywanych badań, czyli obniżymy poziom cukru we krwi oraz cholesterolu, a ponadto wspiera pracę serca. Przy wyborze odpowiedniego preparatu należy zwrócić uwagę na rodzaj tego pierwiastka, a mianowicie szukamy Pikolinianu Chromu. Przetestowany przeze mnie preparat znajdziesz w kliknij tutaj.

Potrzebujesz taniej diety? Kliknij tutaj, aby skorzystać z darmowej konsultacji (cena diety to 50 zł na 1 miesiąc). 

Proszę o udostępnienie artykułu – każdemu może się przydać!


Dzięki mojej elektronicznej książce zyskasz:

1. Wygrasz z otyłością, biegunką, wzdęciami, grzybicą, słabą odpornością, zgagą, zaparciami oraz niestrawnością.
2. Poznasz najczęstsze schorzenia układu pokarmowego oraz sposoby jak sobie z nimi poradzić.
3. Zrozumiesz jak powinny wyglądać Twoje nawyki żywieniowe, abyś mogła cieszyć się zdrowiem i piękną sylwetką.
4. Poznasz 6 powodów, przez które Twoje jelita funkcjonują nieprawidłowo
5. Listę 10 produktów najlepszych dla zdrowia Twoich jelit.
6. Listę 9 produktów, które należy unikać dla dobra układu pokarmowego
7. 17 pysznych przepisów, które pomogą Ci zadbać o układ pokarmowy.

8. Kupując ode mnie książkę nie podejmujesz żadnego ryzyka. Daję Ci 30-dniową gwarancję na zwrot pieniędzy w przypadku gdybyś stwierdził, że nie jesteś zadowolony z mojego e-booka. Chcesz otrzymać zwrot pieniędzy? Po prostu napisz do mnie maila, a ja zwrócę Ci wszelkie poniesione przez Ciebie koszty.

Kliknij tutaj, aby nabyć moją elektroniczną książkę.


Może Ci się jeszcze spodobać...